Miközben sokat olvasunk, hallunk róla, gyakran gondolunk adott kifejezés kapcsán egészen másra.
Az önvezető autók korában, a neten olvasott technikai cikkek minimális ismeretében automata parkolást hallva az első gondolatunk egy olyan autó, aminek mindegy, ki vezeti. Ügyes, gyakorlott férfi, vagy nő, avagy a parkolást csak harmadikra abszolválni képes kalapos férfi, vagy csinos, de a garázsba való beállás előtt a kulcsot szívesen átadó hölgy, hiszen a mai autók egyre nagyobb arányban képesek „robot pilóta” módban, emberi segítség nélkül beállni egy szűk parkolóba. Szóval, nagy eséllyel a sofőr nélküli parkolásra képes autóra gondolunk, ami az adott parkolóhelyre való beállást emberi közreműködés nélkül képes megoldani.
Sajnos, napjainkban a parkolás nem csak technikai gond. Ha már sikerült üres helyet találni, abba valahogy, kézi vezérléssel, vagy automata üzemmódban beügyeskedtük az autónkat, jön a következő feladatsor;
- fel kell deríteni, fizetős zónában parkolunk-e
- ha igen, telefonnal, vagy némi apróval elindítjuk a parkolást
- ha kell, meghosszabbítjuk azt
- távozáskor –ha el nem felejtjük-, leállítjuk a parkolást
Ez sem bonyolultabb, mint parkolóhelyet találni, és beállni oda.
Az autógyárak segítenek nekünk, hogy az autó –helyettünk- beálljon a megtalált üres helyre.
Szerencsére, több szolgáltató van már, akik viszont a fenti négy feladat alól képesek mentesíteni bennünket, azaz egy ügyes alkalmazással képessé teszik az autónkat, hogy
- felismerje, parkolási zónában álltunk e le
- ha igen, elindítja a parkolást (nélkülünk)
- ha kell, hosszabbít (vagy szüneteltet)
- ha távoztunk, leállítja a megkezdett parkolást.
Igen, ez is egy automatizált parkolási rendszer (szolgáltatás), ami szintén a kényelmünket –sőt, a pénztárcánkat- szolgálja. Magyarországon jelenleg két szolgáltató is kínál ilyen megoldást. Természetesen, mindketten a legjobbak.