Műszerfal visszajelző lámpák jelentése

Ha van saját autód, akkor biztosan előfordult már, hogy útközben arra lettél figyelmes, hogy kigyullad valamelyik visszajelző lámpa a műszerfalon.

Ezek közül vannak olyan jelzések is, amelyeknek lehet, hogy eddig nem ismerted a jelentését. Éppen ezért, szerkesztőségünk úgy döntött, hogy eláruljuk az összes szimbólum jelentését, hogy vészhelyzetben tudjad majd, hogy mi okozta a problémát.

Íme a 64 leggyakrabban használt műszerfal visszajelző lámpa jelzések, ami nemcsak neked fog segíteni, hanem ezek után másoknak is tanácsot tudsz majd adni!

1. Az első ködlámpa be van kapcsolva

2. Szervokormány berendezésben valami hiba lépett fel. Amennyiben világít a visszajelző lámpa érdemes kiolvasni a computert, mert nagy valószínűséggel tárolt hiba is lesz. A szerviz felkeresése haladéktalanul szükséges.

3. A hátsó ködlámpa (ködzáró) be van kapcsolva.

4. Az ablakmosó folyadékot pótolni szükségeltetik.

5. A fékbetét nagy valószínűséggel elérte a kopás határt. Mindenképp fel kell keresni egy szakszervizt a fékberendezés ellenőrzése, szükség esetén javítása céljából.

6. A tempomat (sebességtartó elektronika) be van kapcsolva.

7. Az irányjelző működésben van.

8. Az eső és fényérzékelő berendezésben valami hiba lépett fel. A hibatároló kiolvasása szükséges.

9. Az automata váltó téli üzemmódban van.

10. Információ megjelenítés.

11. Abban az esetben ha folyamatosan világít azt jelenti, hogy az izzítás folyamatban van. Amennyiben villog nagy valószínűséggel valami hiba lépett fel az izzítás rendszerében.

12. A külső hőmérséklet fagyponthoz közel vagy fagypont alatt van.

13. Amennyiben nem indul az, nagy valószínűséggel hiba lépett fel a kulcs chipjében vagy a gyújtáskapcsoló kőré épített jelfogó (gyűrűantennával). Érdemes megpróbálni ezen esetben a pótkulccsal történő indítást. Szükséges egy szakszerviz felkeresése.

14. A kulcs nem található az utastérben. Vegyük magunkhoz a gépjármű kulcsát

15. Cseréljük ki az elemet a távirányítóban. amennyiben nem boldogulunk vele bízzuk szakemberre.

16. A helyzetnek megfelelően cselekedjünk és kerüljük el az esetleges ütközést.


17. Nyomjuk be a tengelykapcsoló pedált

18. Nyomjuk be a fékpedált.

19. A kormányzár működésben van vagy meghibásodott. Helyzettől függően keressünk fel egy szakszervizt. A hibatároló kiolvasása után több információ jut a birtokunkba.

20. A távolsági fényszóró be van kapcsolva.

21. Fújjuk fel a gumiabroncsot.

22. Oldalfény világítás aktív

23. Cseréljük ki a kiégett izzót, vagy helyezzünk be a teljesítménynek megfelelőt.

24. A féklámpa nem működik. Ellenőrizzük a biztosítékot vagy keressünk fel egy szakszervizt a hiba pontosabb behatárolása érdekében.

25. Amennyiben villog a figyelmeztető lámpa a részecskeszűrő éppen a regenerációs ciklusát végzi. A gépjárművet leállítani nem szabad. Ezen esetben az adott típusra előírt módon kell cselekedni.

26. Ellenőrizzük az utánfutó és gépkocsi közötti csatlakozási pontokat.

27. A légrugó rendszerében hiba következett be. Szakszerviz nélkül szinte lehetetlen megállapítani illetve javítani a hibát.

28. Sávelhagyásra figyelmeztető lámpa.Térjünk vissza a forgalmi sávunkba..

29. Nagy valószínűséggel meghibásodott a katalizátor.

30. Kapcsoljuk be a biztonsági övet.

31. Engedjük ki a parkolóféket (elektromos kézifék aktív állapotban van).

32. Nagy valószínűséggel hiba lépett fel az akkumulátorban vagy a generátorban.


33. A parkoló asszisztens működésben van.

34. A lehető legrövidebb időn belül keressünk fel egy szakszervizt a hiba megállapítása illetve javítása céljából.

35. Adaptív világítás aktív

36. Fényszóró magasság állító.

37. Ellenőrizzük a hátsó spoilert. Ha szükséges keressünk fel egy szakszervizt.

38. Cabrio gépkocsiknál találkozhatunk ezzel a figyelmeztetéssel. Nagy valószínűséggel hiba lépett fel a tetőnyitő hidraulikus vagy elektronikus rendszerében. Keressük fel a megfelelő szakszervizt a hiba javítása céljából.

39. A légzsák inaktív. Ellenőrizzük a csatlakozókat az ülés alatt.

40. Engedjük ki a kéziféket ( be van húzva )

41. A hiba elhárítását mindenképp szakszervizben végeztessük el a lehető legrövidebb időn belül. A Common Rail rendszerű autóknál különösen nagy figyelmet kell szentelni az üzemanyag minőségére, mert igen nagy szerepet játszik a fődarabok kenésében (nagynyomású szivattyú, porlasztócsúcs). Extrém estben előfordulhat az üzemanyag rendszer teljes átöblítésének a szüksége is.

42. Az utasoldali légzsák nem működik, vagy ki van kapcsolva.

43. A lehető legrövidebb időn belül keressünk fel egy szakszervizt a hiba megállapítása illetve javítása céljából.

44. Tompított fényszóró bekapcsolva.

45. A légszűrőt ki kell cserélni

46. Gazdaságos üzemmód aktív

47. Lejtmenet asszisztens aktív.

48. A motor túlmelegedett, azonnal állítsuk le.


49. Az ABS rendszer nem működik. Ez lehet egy elkoszolódott szenzortól egészen a vezérlőegység meghibásodásáig. Haladéktalanul keressünk fel egy szakszervizt ahol a hiba pontosan behatárolható illetve javítható.

50. Az üzemanyagszűrőt ki kell cserélni.

51. Valamelyik ajtó nyitva van.

52. A Motorháztető nyitva van.

53. Alacsony az üzemanyag szint.

54. Az automata sebességváltó meghibásodott, melynek oka számtalan dologra vezethető vissza. Mindenképpen szakszervizben tárjuk fel a hiba forrását a lehető legrövidebb időn belül.

55. A sebességhatároló aktív.

56. Meghibásodott a lengéscsillapító, vagy az azt vezérlő elektronika. A hiba elhárítása nem tűr halasztást. Mindenképp keressünk fel egy szakszervizt ahol számítógépes diagnosztikával ki tudják olvasni a hibát illetve meg tudják javítani.

57. A motort azonnal állítsuk le a motorkár elkerülése érdekében. A gépjárművet eljuttatni a szakszervizben ahol a hiba okát meg tudják állapítani. Előfordulhat, hogy meghibásodott az olajpumpa. Ez esetben nem mérvadó az olajszint, mert hiába van megfelelő mennyiségű olaj a motorban ha nincs ami odaszállítsa ahova kell.

58. A szélvédő párátlanítás aktív.

59. A csomagtartó nyitva van

60. A Menetstabilizáló (ESP) ki van kapcsolva vagy nem működik. Amennyiben nem a sofőr kapcsolta ki mindenképp keressen fel egy szakszervizt a hiba elhárítása céljából.

61. Az esőszenzor aktív

62. Motorhiba. A lámpa világítását több tényező is okozhatja. Lehet egy lambdaszonda hibától kezdve akár egy vezérlés átugrás is. Mindenképpen egy szakszerviz felkeresése javasolt a lehető legrövidebb időn belül. Amennyiben szükséges a gépjárművet vontatva vagy trailer segítségével.

63. Hátsó ablakfűtés bekapcsolva.

64. Automata ablaktörlő aktív.

Forrás: https://www.buzzblog.eu

Miért tettük ki ezt a cikket, ha nem gyártunk sem autót, sem műszerfalat?


Egyrészt mert ezek nagyon hasznos információk, amire adott esetben bárkinek szüksége lehet.
Másrészt mert ezek az adatok (és más, hasonló információk) is elérhetők a minden autóban található CAN bus lekérdezésével, amivel egy LED visszajelzésnél jóval több információt kapunk. A CAN bus-ról való adatkinyerés azoban nem triviális dolog, sőt, a típus független megoldása roppant bonyolult... Persze szakértő partnereink segítségével esetenként igen nagy mélységekben is képesek vagyunk elemezni a kapott adatokat.

„A CAN információk pár ezer Ft-os kütyükkel könnyedén kinyerhető, és elemezhetők”

Valóban sok ilyen van, és ezek némelyike tényleg képes néhány infó viszonylag jó kinyerésére. De itt a hangsúly a néhányon van, a hitelesség pedig erősen kétséges. Játéknak érdekes, de inkább csak annak. És/vagy tapasztalat szerzésnek, hogy megtudjuk, jó helyen kapizsgálunk, de „ez azért nem az igazi”.

„Nem kell misztifikálni, ott a CAN FMS, mint standard interfész, amivel rég megoldott a dolog”

Igen, ez már sokkal jobb az előzőnél, azt viszont jó tudni, hogy ilyen csak bizonyos járműkategóriákban elérhető.

"OBD-re csatlakoztatható eszközökkel dugig a piac. Csak be kell dugni, és mindent tudunk."
Ennek is van igazságtartalma, de jó sok korlátja is. Nem megyünk most végig ezeken, de hamarosan visszatérünk a témára.

Amit mindebből fontosnak látunk

Vannak korlátozott képességű, látszólag standardizált interfészek, amiken keresztül valóban jó pár információ akár „röptében” is kinyerhető a gépjárművek jelentős részéből. Persze a jármű gyártók ebben egy kicsit ellenérdekeltek, így aztán nem is könnyítik (egyes típusoknál akár kategorikusan tiltják is) ezeket a törekvéseket. Miközben persze ők tudják a legjobban, mennyire fontos információk ezek, így gyűjtik és elemzik is őket szorgalmasan, csak éppen a vevőik elől igyekeznek elzárni őket.

Jó pár évvel ez előtt a kamiongyártókból a piac már kikényszerítette, hogy - külön díjért ugyan - de tegyék elérhetővé, miket is gyűjtenek. A közvetlen motor, vagy eszköz üzemeltetési adatok mellett olyan, a napi életben igen hasznos információk is ide tartozhatnak, mint pl. a jármű, vagy a ráakasztott vontatmány rakománysúlya, vagy mikor mit vontatott éppen az adott traktor. Míg az előbb emlegetett megoldásokkal 10-15 féle információhoz juthatunk, itt ezek száma több száz is lehet, köztük számtalan olyan, ami a műszerfal lámpák jelzéseinél, vagy a fedélzeti számítógép által a műszerfalon megjelenített szöveges, vagy hangi információknál sokkal részletesebb, ráadásul idősorosan eltárolható, így későbbi elemzésekre is jól felhasználható információt ad a pénztárcájuk érdekében az átlagosnál érdeklődőbb jármű üzemeltetőknek.