Elektromos autó vásárlás, támogatással

Az átfogó elektromobilitási koncepciót a Jedlik Ányos terv tartalmazza, amelyben mindazok a lépések, ösztönző eszközök és szabályozási feladatok szerepelnek, amelyek az elektromos közlekedés elterjesztéséhez szükségesek. A zöld rendszámot a közelmúltban már bevezették, azonban az ezeket használók számára biztosított előnyök, kedvezmények még nem egységesek az ország egész területén.  A kormány 2020-ig 3 ezer nyilvános töltőállomás létesítését irányozta elő, azonban a tervezett lépésekben már lemaradás tapasztalható.

Kedvező ugyanakkor, hogy egyszerűsítették a töltőberendezések létesítésére és üzemeltetésére vonatkozó szabályokat, és adókedvezményeket is biztosítanak.

A cél az, hogy 2020-ra a környezetbarát járművek száma elérje 30 ezret. Az iparági vélemények szerint 2020-ra csökken olyan szintre az akkumulátorok és ezen keresztül az elektromos autók ára, hogy azok támogatás nélkül is versenyképessé váljanak a hagyományos autókkal.

Nagyon jó hír, hogy a bejelentést követően a Nissan magyarországi központja arra a döntésre jutott, hogy a bejelentett 1,500,000 forint támogatást 600,000 forinttal egészíti ki, így az egyébként is legjobb ár-érték arányú Nissan Leaf 2,100,000 forint kedvezménnyel vásárolható meg. A PSA még erre a kedvezményre is rálicitált: elektromos személyautói, azaz a Citroën C-Zero és a Peugeot iOn esetén az állami támogatás mértékével egyező, azaz 1,5 millió forintos kedvezményt ad - vagyis ezek az autók a litaárnál 3 000 000 Ft-al olcsóbban vásárolhatók meg a pályázat keretében.

A Nissan Leaf, amely jelenleg a legkeresettebb elektromos autó

Az alábbi táblázatban foglaltuk össze azokat az elektromos autó típusokat, amelyek még beleférnek a támogatható maximális 15 millió Ft-os vásárlási keretbe:

Modell Alapár (HUF)

Alapár a támogatás
levonása után (HUF)

Nissan e-NV200    8 000 000    6 500 000
Volkswagen e-up!    8 246 110    6 746 110
Citroën C-Zero    8 469 630    6 969 630
Peugeot iOn *    8 600 000    7 100 000
Mitusbishi i-MiEV    8 900 000    7 400 000
Nissan Leaf**    9 080 000    6 980 000
Kia Soul EV    9 959 000    8 459 000
Volkswagen e-Golf   11 395 710    9 895 710
BMW i3   11 880 000   10 380 000
Mercedes-Benz B 250 e   12 326 620   10 826 620
Smart e ~ 7 000 000  (?)    (?)
Opel Ampera-e    (?)    (?)

 

* Citroën - Peugeot kiegészítés : +1 500 000 HUF, tehát az autó 5 600 000 HUF alapáron vásárolható meg.

** A Nissan saját forrású támogatása 600 000 HUF

Néhány fontos megjegyzés az elektromos autó vásárláshoz:

  • A támogatott járművet legalább három évig használni kell, kötelező cascót kötni rá, totálkár esetén pedig a kártérítésből vissza kell fizetni a támogatást.
  • Magyarországi lakhellyel rendelkező magánszemélyek és egyéni vállalkozók legfeljebb 1 autóra, magyarországi székhellyel vagy telephellyel vagy fiókteleppel rendelkező civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek, gazdasági társaságok, költségvetési szervek pedig 5 autóra vehetik igénybe a kedvezményt.,
  • Az egyéb kedvezmények, amelyeket az elektromos autókkal igénybe lehet venni parkolás, töltés stb.) még nincsenek központilag szabályozva...

A támogatási programnak a vásárlási támogatás csak az egyik részét képezi, az elektromos autók terjedéséhez az is kell, hogy egyszerűen lehessen őket tölteni. A töltőhálózat kiépítéséhez az önkormányzatok kaphatnak támogatást a jövőben.