Október 27-től lehet pályázni elektromos hajtású személyautók és kishaszonjárművek beszerzéséhez anyagi támogatásra.
A támogatás a 100%-osan elektromos járművek bruttó vételárának 21 százaléka, de maximum 1,5 millió forint lehet, s csak olyan új járművek megvételére, lízingelésére vonatkozik, amelyeknek az ára nem haladja meg a 15 millió forintot.
Természetes személyek, gazdasági társaságok, egyéni vállalkozók, civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek és költségvetési szervezetek is jogosultak lehetnek a támogatásra. A pályázati kiírás rövidesen elérhető lesz a kormány.hu, és az e-mobi.hu oldalon. A most bejelentett támogatásra a jelenlegi hírek szerint jövőre is biztosítanak forrást.
A támogatás érdekes lehetőségeket nyújthat a vállalati flották autóparkjának újragondolására.
Az átfogó elektromobilitási koncepciót a Jedlik Ányos terv tartalmazza, amelyben mindazok a lépések, ösztönző eszközök és szabályozási feladatok szerepelnek, amelyek az elektromos közlekedés elterjesztéséhez szükségesek. A zöld rendszámot a közelmúltban már bevezették, azonban az ezeket használók számára biztosított előnyök, kedvezmények még nem egységesek az ország egész területén. A kormány 2020-ig 3 ezer nyilvános töltőállomás létesítését irányozta elő, azonban a tervezett lépésekben már lemaradás tapasztalható.
Kedvező ugyanakkor, hogy egyszerűsítették a töltőberendezések létesítésére és üzemeltetésére vonatkozó szabályokat, és adókedvezményeket is biztosítanak.
A cél az, hogy 2020-ra a környezetbarát járművek száma elérje 30 ezret. Az iparági vélemények szerint 2020-ra csökken olyan szintre az akkumulátorok és ezen keresztül az elektromos autók ára, hogy azok támogatás nélkül is versenyképessé váljanak a hagyományos autókkal.
Nagyon jó hír, hogy a bejelentést követően a Nissan magyarországi központja arra a döntésre jutott, hogy a bejelentett 1,500,000 forint támogatást 600,000 forinttal egészíti ki, így az egyébként is legjobb ár-érték arányú Nissan Leaf 2,100,000 forint kedvezménnyel vásárolható meg. A PSA még erre a kedvezményre is rálicitált: elektromos személyautói, azaz a Citroën C-Zero és a Peugeot iOn esetén az állami támogatás mértékével egyező, azaz 1,5 millió forintos kedvezményt ad - vagyis ezek az autók a litaárnál 3 000 000 Ft-al olcsóbban vásárolhatók meg a pályázat keretében.
Az alábbi táblázatban foglaltuk össze azokat az elektromos autó típusokat, amelyek még beleférnek a támogatható maximális 15 millió Ft-os vásárlási keretbe:
Modell | Alapár (HUF) |
Alapár a támogatás |
---|---|---|
Nissan e-NV200 | 8 000 000 | 6 500 000 |
Volkswagen e-up! | 8 246 110 | 6 746 110 |
Citroën C-Zero | 8 469 630 | 6 969 630 |
Peugeot iOn * | 8 600 000 | 7 100 000 |
Mitusbishi i-MiEV | 8 900 000 | 7 400 000 |
Nissan Leaf** | 9 080 000 | 6 980 000 |
Kia Soul EV | 9 959 000 | 8 459 000 |
Volkswagen e-Golf | 11 395 710 | 9 895 710 |
BMW i3 | 11 880 000 | 10 380 000 |
Mercedes-Benz B 250 e | 12 326 620 | 10 826 620 |
Smart e | ~ 7 000 000 (?) | (?) |
Opel Ampera-e | (?) | (?) |
* Citroën - Peugeot kiegészítés : +1 500 000 HUF, tehát az autó 5 600 000 HUF alapáron vásárolható meg.
** A Nissan saját forrású támogatása 600 000 HUF
Néhány fontos megjegyzés az elektromos autó vásárláshoz:
- A támogatott járművet legalább három évig használni kell, kötelező cascót kötni rá, totálkár esetén pedig a kártérítésből vissza kell fizetni a támogatást.
- Magyarországi lakhellyel rendelkező magánszemélyek és egyéni vállalkozók legfeljebb 1 autóra, magyarországi székhellyel vagy telephellyel vagy fiókteleppel rendelkező civil szervezetek, helyi önkormányzatok, köztestületek, gazdasági társaságok, költségvetési szervek pedig 5 autóra vehetik igénybe a kedvezményt.,
- Az egyéb kedvezmények, amelyeket az elektromos autókkal igénybe lehet venni parkolás, töltés stb.) még nincsenek központilag szabályozva...
A támogatási programnak a vásárlási támogatás csak az egyik részét képezi, az elektromos autók terjedéséhez az is kell, hogy egyszerűen lehessen őket tölteni. A töltőhálózat kiépítéséhez az önkormányzatok kaphatnak támogatást a jövőben.