Fogalmak és magyarázatok, hogy mindent tisztán lásson.
Keresés a szójegyzékben.
Váltakozó áram. A hálózat energiaellátás során használt áramtípus; ilyen hajtja az elektromos autók motorját.
(forrás: mobiliti.hu)
Az adatok történetiség (életciklus) kezelése a SeaFleet rendszerben a változás dátuma (manuálisan megadott tetszőleges dátum) figyelembe vételével történik. A változás dátuma szerinti történetiségkezelés során az adatok ténylegesen megváltozott dátumát lehet megadni és a nyilvántartásba ezzel a dátummal tárolja le a rendszer. A változás dátuma lehet visszamenőleges is. A történetiség rekordokat külön táblában tároljuk. A tábla lekérdezhető illetve ahol erre a funkciók futásakor szükség van mindig az adott időpontban érvényes adatot vesszük elő.
A rendszer gépjárművenként lehetőséget biztosít arra hogy – elektronikusan vagy manuálisan – betölthető legyen az önkormányzat által közölt éves adófizetési kötelezettség melyet a forgalmi rendszám alapján lehet a járműhöz rendelni. Az önkormányzati adatokat összevetjük a program által számolt adófizetési kötelezettséggel és eltérés esetén ezt automatikusan jelzi a rendszer. A rendszerben rögzítésre kerülnek az előíró és törlő határozatok is. A rendszer figyeli a nyitó adathoz az Előírt I. féléves adófizetési kötelezettséghez illetve az Előírt II. féléves adófizetési kötelezettséghez berögzített fizetési határidőket. A rendszer adófizetési határidőt észlelelése esetén figyelmeztetést küld. Legyűjti az aktuális fizetési határidőhöz talált összes tételt mely magában foglalja a nyitó adat mező vizsgálatát az Előírt adófizetési kötelezettség vizsgálatát valamint az összes még nem rendezett törlést melynek keretében elvégzi a törlések beszámíthatóságának vizsgálatát. Ezek alapján gépjárművenként előállítja a fizetendő adó összegét megfelelő előjellel és a járművenkénti összesítésből pedig kiszámítja a fizetendő adó összegét
A rendszer év végén gépjárművenként összesíti a nyitó adat az I. féléves gépjármű adó kötelezettség a II. féléves gépjármű adó kötelezettség a törlés és az I. félévben kifizetett adó és a II. félévben kifizetett adó összegét mely adja az év végén fennálló adófizetési kötelezettség összegét.
A program felületet biztosít a törvényi előírásoknak megfelelő adószabályok felvitelére.
A feltöltött adótáblák alapján
Az ajánlatkérésre vagy az adhat ajánlatot akitől az ajánlatot kérték vagy csak az arra kijelölt személyek. Az ajánlatkérők az ajánlatot az ajánlatküldő űrlapján keresztül kapják meg. Az ajánlatadó állítja össze a teljes ajánlatot az ajánlati forma (generált template) illetve a kötelező tartalmi elemek figyelembe vételével. Az ajánlatot az ajánlatadó juttatja el az ajánlatkérőnek az általa elvárt formában. Ha az ajánlatkérő szükségesnek tartja az egyeztetést akkor módosítást kezdeményezhet. Az ajánlatadó ebben az esetben a kiválasztott paraméterek módosításával ajánlati variációkat készít és ezeket egymás mellé helyezi a formanyomtatványon. Minden ajánlat generált ajánlati azonosítóval tárolásra kerül. Az ajánlatkérő ezekből választja ki a számára legkedvezőbb ajánlatot és visszajelez az ajánlatadónak.
Az egyenletes árkalkuláció a teljes futamidőre azonos feltételeket biztosít.
A standard szolgáltatási séma beépített de igény szerint tetszőleges számú elemmel bővíthető.
Az összeállított ajánlat mentése után előre összeállított template-ek alapján a következő dokumentumok generálhatók:
A vevőnek elkészített ajánlati verziók összehasonlításként egy táblázatban is megjeleníthetők
Az árképzési sémának megfelelő felületen a program megjeleníti (nem módosítható) az árképzés összeállításakor tervezett figyelembe vett alapértékeket minden érték mellett lehetőséget biztosít tényleges önköltségi adatok megadására (manuális rögzítés).
Az önköltségi adatok megadása után a program számolja az ajánlatban megadott tervezett értékek és az önköltség különbségét (nyereség / veszteség) százalékban és értékben.
A táblázat végén a program összegfokozatokat is képez.
Az önköltségi adatok elmenthetők a SeaFleet adatbázisban melyek a futamidő alatt bármikor lekérdezhetők illetve módosíthatók.
A gépjármű nyilvántartásban szereplő a gépjárművet jellemző adatok (rendszám alvázszám motorszám gyártási év forgalomba helyezés éve stb.) rögzítését szolgáló karbantartó és lekérdező felület biztosítása.
A rendszerben karbantartó felületen kínálunk fel rögzítési lehetőséget a járműhöz kapcsolódóan egy ráhelyezett arculati matrica felvitelére. Szintén a járműhöz kapcsolódóan karbantartó felületen rögzíthetők ugyanezen adatok a reklám fóliára vonatkozóan is.
A TOTAL érdekeltségű hálózat a nehéz (40 tonna össz. gördülő tömegű) tehergépjárművek üzemanyag ellátására szakosodott, Európa 28 országában van jelen 800 saját üzemanyag kúttal és 12 000 partner állomással. Szolgáltatásai közé tartozik még az Ad-Blue és CNG forgalmazása, útdíj rendszerekhez OBU-k biztosítása, EU assistance szolgáltatás meghibásodások esetére, kamion mosók igénybevételi lehetősége. A szolgáltatások számlái kártyával (feltöltős vagy hitel) fizethetőek, lehetőség van az automatikus ÁFA visszaigénylésre is az AS24 partnercégén az EuroVAT-n keresztül, a sofőröknek kiadott kártyák és költések egy központi rendszeren keresztül on-line módon menedzselhetőek. Üzemanyag tankolás után az árak az adott országra megállapított átlagos szinten szerepelnek az elszámolásban.
1994 óta nálunk is elérhető amúgy közel 100 országban létező szolgáltatás ami kiemelten a gk. javítások területén nyújt erőteljes támogatást a szervizek biztosítók kárszakértők... számára az alkatrészigény normaidők ... meghatározásában.
Ha ez érdekli nézze meg a JATO AutoData és az Eurotax címszavakat is.
A javításhoz és a diagnosztikai munkához támogatást adó az autó szervizek által nagyon kedvelt szolgáltatás ami egy ideje az Audatex kínálatának a részévé vált.
Ha ez érdekli nézze meg az Audatex a JATO és az Eurotax címszavakat is.
A gépjárműhöz rendelt autópálya matrica adatok (érvényesség kezdete vége kategória (D1 D2 D3 D4) típus (havi éves) stb.) nyilvántartása a karbantartó felületen manuális rögzítéssel. Lehetőséget biztosítunk az autópálya matrica egyik gépjárműről másik gépjárműre való áthelyezésére. A gépjárműhöz rendelt érvényes autópálya matrica lejáratára való figyelmeztetés rendszerparaméterben megadott személynek meghatározott nappal megelőzően. Riasztás autópálya matrica lejáratára.
A gépjármű felelős használója külső felületről ún. ügyfélablakról is tehet gépjárműhöz kapcsolódó bejelentéseket (pl. kötelező szervizre kér időpontot). Ezek a bejelentések is bekerülnek a SeaFleet adatbázisba és egy belső felhasználó (pl. flottakezelő vagy szervezeti vezető) bírálja el. A bírálat eredményét a bejelentő is látja. A bejelentéshez dokumentum is csatolható.
A nyilvántartott biztosítási adatok alapján a fizetendő és befizetett biztosítási díjak követése
A biztosítótól időszakonként kapott biztosítási díjak gépjárművenként biztosítási fajtánként érkeznek.
Ellenőrzésként a kapott adatokkal a programban aktuálisan nyilvántartott adatokat gépjárművenként összehasonlítjuk és az elszámolást megjelenítjük.
Arra az esetre ha a biztosító az éves díjközlését időben nem küldi a rendszer működőképességének fenntartása miatt lehetőséget biztosít az előző éves díjak lemásolására azokra a járművekre amelyek állományban vannak.
A gépjárműhöz kapcsolódó biztosító társaság biztosítási típusok (CASCO KGFB) nyilvántartása érvényességi idővel (biztosítás kezdete vége) állományváltozással (bekerülés kikerülés) együtt.
A gépjárműhöz felvett biztosítások díjainak (éves havi bekerüléskori törthavi kikerüléskori törthavi) típusonkénti rogzítése. Rögzítésre kerül a biztosítási okmányok (KGFB fedezeigazolás nemzetközi zöldkártya) bérlő részére történő átadásának időpontja is. A CASCO biztosítási díjhoz tartozhat nemzetközi kiterjesztés (ország különdíj érvényesség) is mely szintén része a nyilvántartásnak.
Az akkumulátor névleges (bruttó) kapacitása általában csak egy elméleti érték, mivel az autó akkukezelő rendszere nem engedi az elméleti maximális szintre tölteni az akkumulátort, és ugyanígy nem engedi minimális szint alá meríteni, mert ezeket gyakran megismételve hamar tönkre lehetne tenni az akkumulátorokat. A kihasználható (nettó) kapacitás az, amit a közlekedés során felhasználhatunk. A kettő között a különbség többnyire 5-15%, de vannak ennél sokkal nagyobb ráhagyással dolgozó rendszerek is (pl. Ampera), ezek többnyire sokkal tovább is bírják észlelhető akkumulátorromlás nélkül. Sajnos nincs egységes megállapodás az autógyártók között, hogy a nettó vagy a bruttó értékkel reklámozzák az autóikat, így minden típusnál érdemes erre külön rákérdezni.
(forrás: https://www.mobiliti.hu/emobilitas/elektromobilitas/alapfogalmak-roviditesek)
CAN-FMS (CANbus alapú Flotta Monitorozó Szolgáltatás) alatt az európai haszonjármű gyártmányok szerteágazó különböző korú és fejlettségű belső adatkommunikációjának egy szűkített egységes SAE J1939 protokol szerinti formátumban való lekérdezését értjük. Adatismétlés ráta: 20ms és 10sec közé esik. A szűkített adatok a következőek:
Egyenáramú (DC) csatlakozó típusok főleg nagy teljesítményű (villám) töltéshez.
(forrás: www.mobiliti.hu)
A CMR a „Convention relative au contrat de transport international de marchandises par route“ rövidítése, magyarul: Egyezmény a Nemzetközi Közúti Árufuvarozási Szerződésről. Az Európai Gazdasági Bizottságban 1961-ben született egyezmény célja az országhatárokon túl terjedő fuvarozás szabályozása. CMR fuvarlevél nélkül nemzetközi fuvarozást végezni tilos!
A CMR fuvarlevelet általában a feladó tölti ki és adja át a fuvarozónak. A fuvarozó köteles ellenőrizni, hogy minden szükséges adat hiánytalanul be van-e jegyezve, továbbá az adatok egyeznek-e a részére átadott többi okmány adataival.
Írógéppel vagy kézírással egyaránt kitölthető, de olvashatónak kell lennie. Javítást csak a bejegyző tehet, úgy, hogy a hibás részt egy vonallal áthúzza, fölé vagy alá írja a helyes adatot, majd aláírásával hitelesíti a javítás tényét.
Ha a feladó nem ad kitöltött CMR-t, akkor a gépkocsivezetőnek kell azt megírnia. A fuvarlevél érvényes a rovat kitöltetlensége esetében is!
Az Egyezmény (5 cikk, I. bek) előírja, hogy a CMR-t három eredeti példányban kell kitölteni. Első példány a feladóé, a második a címzetté, a harmadik pedig a fuvarozónál marad.
Gyakorlati fuvarozás során nem elég a három példány, ezért a hatpéldányos színezett fuvarlevél használata terjedt el.
fehér: banki példány
rózsaszín a feladói példány
kék az átvevő példánya
zöld a fuvarozónál marad
sárga csíkos, un. osztogatós példány.
zöld csíkos, az indító vámkezelés során használják fel.
Az Egyezményt alkalmazni kell a közúton gépjárművel, díj ellenében végzett minden olyan árufuvarozásra, amelynél a szerződésben meghatározott feladási és rendeltetési hely két különböző állam területén fekszik, s ezek közül legalább az egyik részese a megállapodásnak. A CMR nem tesz különbséget darabáru fuvarozás és kocsirakomány között. Az áru átvételének pillanatától a kiszolgáltatásig a CMR szabályait kell alkalmazni. Gyűjtő fuvarozás esetén az első felrakó helytől, terítés esetén az utolsó lerakóhelyig. Természetesen az árut végig CMR fuvarlevélnek kell kísérnie, akkor is, amikor az áruval megrakott járművet az útvonal egy részén, vasúton vagy vízi úton szállítják, feltéve, hogy az árut a járműből nem rakják ki.
Segítségével:
Egyenáram. Az elemekben és akkumulátorokban eltárolható áramtípus; ilyen formában tárolják az autók akkumulátorai is az energiát.
(forrás: mobiliti.hu)
A DKV Euro Service az európai fuvarozó vállalkozások piacvezető szolgáltatója a készpénz nélküli útközbeni ellátás területén, aki 42 országban ~100 000 elfogadóhelyen kínálja szolgáltatásait. (A cég a DKV MOBILITY SERVICES Group tagja, mely 2018-ban 8,6 milliárd euro árbevételt ért el és ~1000 dolgozót foglalkoztat Európában.) Kínálatukban kártyás vásárlással érhető el az üzemanyag és az AdBlue mintegy 53 000 töltőállomáson ( pl. MOL, Shell, OMV, Lukoil, BP, Esso, Total …), assistance és szerviz szolgáltatás, kártyás útdíj fizetés. Az üzemanyag költségek kézben tartását a rugalmas és üzemanyag ár függő kút kereső és útvonaltervező alkalmazásuk segíti. A DKV kártyás ügyfeleinek módjukban áll késleltetve és nettó áron (ÁFA visszaigénylést kérve) kiegyenlíteni a számláikat. A DKV szervizdíja 1,5%.
A SeaFleet rendszer legtöbb funkciója lehetőséget biztosít arra, hogy a kezelő személy az eseményekhez (kár, szabálysértés, szerviz, stb.) illetve a törzsadatokhoz (személy, partner, gépjármű, stb.) tetszőleges számú elektronikus dokumentumot tudjon csatolni méret és kiterjesztés (doc, xls, jpg, pdf, stb.) korlátozás nélkül. A csatolt dokumentum a SeaFleet adatbázisban kerül tárolásra, mely bármikor hozzáférhető, megtekinthető és listázható.
Az iratok és dokumentumok jól kereshető ugyanakkor védett tárolásának a praktikus eszköze.
A funkció lehetőséget biztosít arra hogy a kezelő személy a gépjárművekhez tetszőleges számú és típusú elektronikus dokumentumokat tudjon csatolni (pl.: Forgalmi engedély Törzskönyv stb). A csatolt dokumentum a SeaFleet adatbázisban kerül tárolásra mely bármikor hozzáférhető megtekinthető listázható.
IOT azaz Internet of Things.
Interneten át egymáshoz kapcsolódó eszközök hálózata ami lehetővé teszi hogy „okos eszközök” (telefonok tabletek TV-k de akár háztartási eszközök is) kommunikáljanak egymással. Pl. a mosógép akkor kezdjen mosni amikor az áramszolgáltató napon belül legkedvezőbb tarifával szolgáltat. Ebben az esetben a megcélzott felhasználó a programba történő belépéskor értesül az esemény bekövetkezéséről.
A gumiabroncsok oldalára vulkanizált jelölés, például: DOT U2 LL LMLR5107
Jelentése:
DOT: Az abroncs megfelel az USA Közlekedési Minisztériuma előírásainak
LL: Gyártó üzem kódja
LM: méret kód
LR: opcionális kód
5107: Gyártás hete és éve
A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.
A gumiabroncs hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni! Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval.
A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Egy nem használt, 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár.
Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés.
Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.
(A háromjegyű DOT szám azt jelenti, hogy a gumiabroncsot az 1980-as években gyártották. Az első két szám jelöli a gyártás hetét, a harmadik szám a gyártás éve, pl: 198x.
Amennyiben a három számjegy után egy nyíl is található, az azt jelenti, hogy a gumiabroncsot az 1990-es években gyártották. Pl: 199x.
A négyjegyű DOT szám az ezredforduló (2000) után került bevezetésre.)
Az e-call egy automatikus vészhívó szolgáltatás mely súlyos baleset esetén – vagy a kocsiba épített e-call gomb megnyomására – hívást küld a 112-es segélyhívó telefonra közli a hívás (baleset) helyszínének koordinátáit és hang-kapcsolatot is létesít a központtal. A hívás-aktiválás a járműbe a gyártó által beépített ütközésérzékelő szenzorok feladata a pozíció kordinátáit pedig az európai Galileo és EGNOS rendszer adja – az amerikai GPS rendszer adatai a pontosítást szolgálják.
Az európai e-call amerikai megfelelője a General Motors által kialakított OnStar szolgáltatás orosz megfelelője az e-call rendszerrel – elvileg – teljesen kompatibilis ERA-GLONASS szolgáltatás.
Az e-call műszaki megvalósítása kötelező az Európai Unió tagországaiban értékesítésre kerülő járművek gyártói számára oly módon hogy 2018. március 31-től új típusengedély csak az e-call feltételek teljesülése esetén adható ki – korábban „típus-engedélyezett” de újonnan gyártott és forgalomba lépő járműveknek továbbra sem kötelező tartalmazniuk az e-call szolgáltatás elemeit.
Bővebben: https://www.vezess.hu/magazin/2018/04/18/mi-az-az-e-call-es-miert-nincs-az-uj-kocsidban-ha-nincs/
GPS alapú járműkövető rendszerhez kapcsolódó szolgáltatás ami a parkolóba való beállást követően emberi beavatkozás nélkül
Mindezt úgy hogy a vezetőnek ezzel semmi dolga. A rendszer előnye -a kényelmi szempontokon túl- főleg abban van hogy alkalmazásával nincs 'elfelejtett' parkolás illetve a leállítás is mindíg megtörténik azaz elfelejthetjük a büntetést és nem lesz több túlfizetést sem. Szóval nem csak kényelmes de pénztárcabarát is.
A Galileo rendszer pontosságát és hibatűrését javító földfelszínen elhelyezett állomás hálózaton alapuló kiegészítése. Az állomások folyamatosan figyelik a Galileo műholdjairól érkező jeleket és hibajavító kódokkal támodatják azok működését. A módszerrel lehetővé válik az ionoszféra-interferenciák kompenzálása is. A pontosság fokozó rendszer előnyeit a GPS vevő berendezések nem csak a Galileo/EGNOS vételre képes berendezések tudják kihasználni. A szolgáltatás használatához nem szükséges további engedély érvényesítés vagy előfizetés. Az EGNOS-al 20 cm-es pontosság is elérhető – egy adott pozíció 30 perc elteltével nyeri el az elérhető legnagyobb pontosságot tehát folyamatosan mozgásban lévő eszközöknél a pontosítás hatása kevésbé markáns.
Az elektromos autókban a regeneratív fékezéssel együtt megjelent szolgáltatás, amely lehetővé teszi, hogy az autókat a fékpedál használata nélkül lehessen vezetni. Ez azt jelenti, hogy a program kiválasztása után a gázpedál felengedésére reagálva az autó finoman lassít.
(forrás: villanyautosok.hu, mobiliti.hu)
A megrendelés visszaigazolása után opcionálisan indítható az induló díj számlázás is pl. az alábbi folyamat szerint:
Az előlegbekérő levél feladata hogy megadott formátum (template) szerint a szerződésszámra való hivatkozással a gépjármű típusának megjelölésével az induló díj összegének bekérése. Az előlegbekérőre történő fizetést a programban is rögzíteni kell.
Az előleg számla az előleg bekérőre történi fizetési teljesítéssel kiállított számla mely hivatkozik az induló díjra mint előlegre PÉNZÜGYI TELJESÍTÉST NEM IGÉNYEL! megjegyzéssel.
A ténylegesen üzem behelyezett rendszámú gépjármű indulódíjának feltüntetésével az előlegszámlára való hivatkozással illetve az alapján történő „minuszolásal” majd a végösszeg számításával (normál esetben nulla) generált számla.
A program felületet biztosít gépjárműhöz kapcsolódó vagy attól független események rögzítésére (pl. téli gumik beszerzése szeptember 30-ig valentin nap stb.). Ezekhez az eseményekhez is lehet riasztási lehetőséget és napot rendelni. Amennyiben tartozik hozzá riasztá az esemény ugyanúgy viselkedik minta többi funkcióhoz rendelt riasztás (megjelenik a ToDo listán email SMS küldhető). Az emlékeztetőhöz dokumentum is csatolható
Az Orosz Föderáció által előírt járműfedélzeti vészhívó rendszer melynek minden Oroszországban forgalomba hozott gépkocsinak meg kell felelnie. A rendszer a 112-es vészhívó számot használó európai e-call megfelelője de az oroszországi GLONASS műhold hálózaton nyert pozícióval valamint a helyi telekommunikációs infrastruktúrának jobban megfelelő SMS üzemmóddal kiegészítve.
Hatótávnövelt elektromos autó, amelyben – ha szükséges – egy kisméretű hagyományos motor generátorként segíti az elektromos motort. A régebbi modelleknél 2-300 km, az újabbaknál 3-400 km is megtehető egy töltéssel és tele tankkal melyből elektromosan kb. 100-150 kilométert lehet elérni.
(forrás: evnow.net, mobiliti.hu)
Jelentése: VÁRHATÓ ÉRKEZÉSI IDŐ (ETA) az az idő, amikor egy hajó, jármű, repülőgép, rakomány, sürgősségi szolgálat vagy személy várhatóan egy bizonyos helyre érkezik.
A kifejezés leggyakrabban az áruszállítási logisztikában vagy a tömegközlekedésben használatos, ahol a teherautók, vonatok, hajók, buszok, repülőgépek és hasonló mobil eszközök mozgása felhasználható a várható érkezési idő generálására. Az előrejelzés akár statikus menetrenden, akár a forgalom intenzitásának mérésén – és további, menetidőt befolyásoló hatások figyelembevételén – alapulhat. Ebben a tekintetben a kifejezés vagy annak rövidítése gyakran párosul egy kiegészítéssel, a becsült indulási idővel (ETD), hogy jelezze az adott utazás várható kezdési idejét is. Ezt az információt gyakran továbbítják az áru speditőr rendszerbe vagy az utas tájékoztató rendszerbe az intelligens közlekedési rendszerek alapvető funkcióinak részeként.
A gépjármű informatikai piac vezető információ szolgáltatója. A gépjárművekről összegyűjtött rögzített és feldolgozott adatok nyomtatott és digitális formában is elérhetők. Az összegyűjtött adatok a piacelemzések és a matematikai modellek összekapcsolásával megbízható döntés-előkészítésre alkalmas információt szolgáltat (pl. használtautó piaci értéke).
A SeaFleet rendszer az eurotax rendszerben a gépjármű típushoz összegyűjtött műszaki adatokat és felszereltségeket veszi át interfészen keresztül a saját adatbázisába. Ez kétféle módon történhet:
Az elektromos autó egy vagy több elektromos motor által hajtott közlekedési eszköz. A meghajtáshoz szükséges elektromos áramot akkumulátorban vagy más energiatároló eszközben viszi magával. Az elektromos autó elnevezést kizárólag a tisztán elektromos, tehát belső égésű motort nem használó járművekre használjuk, de a köznyelvben nagyon sokszor a más erőforrásokkal különböző módon kombinált, tehát hibrid autókat is elektromos autó néven illetik.
Elektromos autók fajtái:
(forrás: villanyautosok.hu)
Szó szerinti fordítása: elektromos járművet tápláló eszköz. Az elektromost autó töltését szabályozó eszköz (köznyelvben hibásan általában "töltő"). Ide tartozik az autóhoz adott konnektorba dugható kábel, az otthoni fali töltő és a nyilvános váltakozó áramú töltőoszlopok is.
(forrás: villanyautosok.hu)
Az hogy a számla milyen nyelven készüljön a partner karbantartó felületen állítható. Idegen nyelvű számla külföldi partnernek készíthető a szintén a partneradatok között megadott nyelven. A számla formátuma ugyanaz mint a magyar nyelvű számla esetén. A számlázás devizaneme az ajánlat készítés során kerül meghatározásra.
Elektromos autó, azonban a hajtó elektromotor nem akkumulátorból, hanem üzemanyagcellából kapja az áramot.
Az üzemanyagcella arra képes, hogy folyékony vagy gáz halmazállapotú tüzelőanyagból levegő segítségével, égés és lángképződés nélkül állítson elő áramot. A folyamat egyetlen mellékterméke a hidrogén és oxigén egyesüléséből létrejövő vízpára.
(forrás: totalcar.hu)
Az az autóba épített eszköz, amit valóban töltőnek lehet nevezni, és a váltakozó áramból (AC) egyenáramot (DC) állít elő; ez határozza meg, hogy milyen teljesítménnyel tölthető az autó akkumulátora váltakozó áramú (AC) forrásról.
(forrás: www.mobiliti.hu)
A jármű értékesítési feladatok átláthatóvá tételén túl más szakmai területek számára is hatékony támogatást ad. Így nincs „elfelejtett” feladat és „felülről” is látszik kinek mikor mi a dolga.
Az a dolgozó aki átadás-átvételi jegyzőkönyv aláírásával nevére vette és teljes felelősséget vállal a gépjárműre. A flottanyilvántartó rendszerben mindig csak a neve alatt futó gépjárművek adataiba kap betekintést.
A SeaFleet rendszertől független önálló program mely lehetőséget biztosít a gépjármű felelős használójának (gépjárművezető) hogy az általa használt gépjárművel kapcsolatos információkhoz jusson illetve bejelentéseket tegyen.
A program a következő funkcionalitásokat tartalmazza:
Internet kapcsolattal igénybe vehető adattároló szolgáltatás. A szolgáltatás nem egy dedikált hardvereszközön üzemel hanem a szolgáltató eszközein az üzemeltetés részleteit a felhasználótól elrejtve.
Alap felszereltség típushoz rendelt jellemző adat. Az azonos típusú gépjárműveken az alap felszereltség is megegyezik. Ezek szűkítésére illetve bővítésére nincs lehetőség (gépjármű gyári tartozékok). Extra felszereltségként a gépjárműhöz választható lehetséges elemek listáját tartalmazza az állomány. Ezen lehetséges elemek felsorolásával (megjelenítésével) karbantartó felületet biztosítunk arra hogy a rögzítő kijelölje (checkbox pipa) azokat a tételeket amelyeket ténylegesen hozzá kíván rendelni a kiválasztott gépjárműhöz (rendszámhoz). A tartozékok törzsadat táblába rögzített és megjelenített elemek melyek a gépjármű karbantartás során karbantartó felületen kiválasztással (checkbox) és a mennyiség megadásával lehet a kiválasztott gépjárműhöz rendelni.
A flottaszolgáltatást nyújtó cégek értelmezése szerint egy olyan szolgáltatási csomag aminek része a járműfinanszírozás (tartós bérlet) és valamilyen szinten az üzemeltetés is. A flottakezelés különböző szintű és tartalmú szolgáltatási csomagjainak közös jellemzője lehet hogy a gépjárművekkel kapcsolatos üzemeltetési adózási... tevékenységek jelentős része alól a bérbevevő (a szolgáltatást igénybevevő) mentesül.
A saját vagy bérelt flottát üzemeltető cégek számára a flottakezelés egy roppant széleskörű tevékenység ami a finanszírozáson napi technikai üzemeltetésen túl magába foglalja a járművekkel és vezetőikkel kapcsolatos összes nyilvántartási és adminisztratív feladatot. Ilyenek például a biztosítások káresemények és szervizesemény kezelése a kapcsolódó költségelemzések vagy olyan részletkérdések is mint a behajtási és parkolási engedélyek bírságok kulcsos autó kezelési feladatok esetleg magánhasználati és adózási események adminisztrációja és hosszan sorolhatnánk.
A Seafleet Corporate fenti igények esetén nyújt átfogó támogatást.
A formanyomtatvány lényege hogy az információt rögzítve tartalmazza. Microsoft Word vagy Excel segítségével megszerkesztjük a SeaFleet program által kezelni kívánt nyomtatványt (pl. szerződés ajánlat átadás – átvételi jkv. stb.). A flottanyilvántartásban kezelt illetve adatbázisban tárolt adatok helyei üresen maradnak. A megszerkesztett dokumentumból template-et készítünk. A template a megszerkesztett dokumentum üresen hagyott (adatbázisból töltendő) helyeinek „TAG” kódokkal való megjelölése.
A fuvarlevél a szállítást végző cégnek ad információkat a szállítandó áruról illetve arról hogy azt milyen körülmények között kell célba juttatnia. A szállítólevelet a küldeményfeladójának vagy a szállítócég alkalmazottjának kell kitöltenie minden esetben a feladó által megadott adatok alapján. A fuvarlevél biztosítékként is szolgál mert bizonyítja a fuvarozási szerződés megkötését és az árufeladótól történő átvételét. A fuvarlevelet mindkét félnek hitelesítenie kell. Fuvarlevél alkalmazása csak vasúti szállítás esetén kötelező de a szállítmányozó cégek többsége más szállítóeszköz esetén is alkalmazza.
A fuvarlevél jellemzői
A fuvarlevél lehet előre gyártott formanyomtatvány ami a kereskedelemben megvásárolható vagy a cég által elkészített saját nyomtatvány. A fuvarlevélen szerepelnek a feladó és a szállítmányadatai illetve a szállítás körülményei. A fuvarlevél tartalmazhat megjegyzést is például arra nézve hogy milyen módon kell átadni a csomagot. Minden esetben tartalmaz dátumot és a hitelesítés érdekében aláírást illetve bélyegzőt. A fuvarlevélről igény szerint a szállítónak másolatot kell biztosítania a feladó számára.
forrás: http://tudasbazis.sulinet.hu
„A díj ellenében közúti árutovábbítást végző tehergépjármű fuvarlevéllel a díj ellenében személyszállítást végző autóbusz - közforgalmú menetrend szerinti személyszállítás kivételével - autóbusz-menetlevéllel vehet részt a forgalomban.”
261/2011. kormányrendelet 22. §(1)
forrás: https://net.jogtar.hu/
Az Európai Unió és az Európai Űrügynökség által működtetett navigációs és helyzet meghatározó rendszer mely az amerikai GPS európai megfelelője. A rendszer célja hogy az európai országok számára olyan nagy pontosságú helyzet meghatározó rendszert biztosítson mely független az amerikai GPS és az orosz GLONASS rendszerektől hogy a kereskedelmi használatot háborús konfliktus esetén se függeszthessék fel. A rendszer 2016. december 15-én kezdte meg működését 18 műholddal és teljes kiépítettsége 2020-ra várható.
A Galileo a műholdas navigációs rendszereknél megszokott elven alapul: a műholdak egy rendkívül pontos időjelet biztosítanak a vevőkészülékek számára (1 milliárdod másodperc pontossággal). Ez nagyjából 1 méteres pontosságú földrajzi helyzet meghatározást tesz lehetővé. Ennek eléréséhez minimálisan négy műhold láthatósága szükséges. A rendszer teljes kiépítéséig ez nem lesz 24 órán keresztül folyamatosan elérhető de a pontosság „romlása” az átlagfelhasználó számára nem érzékelhető.
A műholdak a pontos idő biztosításához a földi atomóra-hálózathoz szinkronizált saját atomórájukat használják. A Galileo magyar nyelvű weboldala: https://web.archive.org/web/20110201145900/http://galileo.khem.gov.hu/
General Data Protection Regulation (GDPR) ‒ Általános Adatvédelmi Rendelet
Az Európai Parlament és a Tanács által elfogadott a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról valamint a 95/46/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2016/679 rendelet.
A Seafleet-et ugyan legjobb tudásunk szerint felkészítettük de ez sajnos nem csak szoftver kérdés. Az üzemeltetőnek adat kezelőnek ez ügyben temérdek dolga van.
A www.Sealog.hu weboldalon bőséges olvasnivalót talál minderről.
A „Geo-zone” vagy „Geo-fence” egy virtuális kerítéssel elhatárolt földrajzi terület. Leginkább a helyszín alapú szolgáltatások – például GPS-es járműkövetés – használják az elhatárolt zónába belépő-kilépő mozgásokat regisztrálva és riportolva. A zóna létrehozására több egyszerű technika áll rendelkezésre. Legjellemzőbbek: egy pont (helyszín) megadása koordinátákkal és a pont köré adott sugárral rajzolt kör területe sokszög (poligon) rajzolásával létrehozott felület – például egy ország területe egymásba kapcsolódó vonalak sorozata – például egy autópálya nyomvonala – a vonallánctól mindkét oldalon adott távolságon belül futó az egyes vonalszakaszokkal párhuzamos kerítéssel. Több geo-zónából álló úgynevezett „összetett geo-zóna” alkalmas a különféle geo-zónáink csoportosítására például: EU tagországok geo-zónája vagy kiskereskedelmi ügyfeleim boltjainak geo-zónája.
A geo-zónák használata a telematikában kritikus biztonsági területek munkaterületek mozgási (közlekedési) folyosók kijelölése és kontrolja a fő feladatuk. A kontrol lényeges eleme a megbízható pozíciót szolgáltató hardver eszköz mely hosszú időn át képes pontos adatokat küldeni minden applikációban a gólya lábára csatolt jeladótól a járműflotta felügyeleten át a tengeri konténeres árukövetésig.
A drónok lakossági és üzleti elterjedésével a mozgás és követés igénye három dimenzióssá válik ahol a geo-zóna kiegészül a magassági korlátok figyelésével és valós idejű kontroljával.
A gépjárműhöz rendelt illetve a gépjárműtől független gépek (pl. emelőgép aggregátor targonca stb.) és készülékek (gép típusok) vizsgálati adatainak (karbantartás ellenőrzés fővizsgálat biztonsági felülvizsgálat szerkezeti felülvizsgálat stb ) nyilvántartása időrendi kezelése. A jogszabályban meghatározott ellenőrzések karbantartások esedékességéről rendszerparaméterben beállított időtartammal korábban riasztást küldünk a megadott személynek.
A riport táblázatos formában adja meg a spagobi-ba belépett felhasználóhoz mint felelős használóhoz rendelt gépjármű néhány jellemző alapadatát. A teljes lista (3-as számú riport) egy szelete.
A riport táblázatos formában rendszámonként felsorolja a nyilvántartási rendszerben rögzített teljes gépjármű állomány néhány jellemző alapadatát. A rendszámra és a gépjármű típusára szűrési feltétel adható meg.
A riport táblázatos formában mutatja meg rendszámonként a törvényi előírás szerint számolt Súlyadó és cégautóadó kiszámolt értékeit a kedvezmények feltüntetésével az érvényességi időtartamra. Az adóévre szűrési feltétel adható meg.
A gépjárművek nyilvántartásba vétele illetve a nyilvántartásban történő változások jelentős része átadás – átvétellel történik. Ez lehet:
Az átadás-átvétel tényét papír és elektronikus dokumentum formájában is tároljuk.
A papír alapú dokumentumot is a program készíti a nyilvántartásban szereplő adatokkal töltve majd a manuális kiegészítésekkel és az aláírás után a dokumentum visszacsatolható az átadás – átvételhez.
Az átadás-átvételi jegyzőkönyv mellett az esetlegesen készült fényképeket meghatalmazást illetve tetszőleges dokumentum csatolására van lehetőség.
Az átadás – átvétel történhet elektronikus úton is.
Ebben az esetben az átadás – átvétel jegyzőkönyv azon adatai is elektronikus úton kerülnek kitöltésre melyek nincsenek a gépjármű nyilvántartatásban és alapesetben manuális úton kerülnek kitöltésre az átadás átvételi jegyzőkönyvben.
A program a papír alapú jegyzőkönyvvel azonos felépítésű és tartalmú felületet biztosít a teljes jegyzőkönyv kitöltésére. A nyilvántartásban szereplő adatok automatikusan töltődnek a felületen a hiányzók pedig elektronikus úton tölthetők a manuálisan úton megszokottak szerint.
Az átadás – átvételi jegyzőkönyv kitöltése után történik meg a jegyzőkönyv generálása melynek megtörténte után a program automatikusan csatolja is az átadás - átvételi eseményhez mely ezután már nem módosítható csak nyomtatható.
A program lehetőséget biztosít arra hogy a tableten készített eseményhez azonnal lehessen fényképet is csatolni az átadás – átvétel tárgyát képező gépjárműről.
A riport rendszámonként csoportosítva sorolja fel hogy milyen időintervallumban (érvényesség kezdete és vége) ki volt a gépjármű felelős használója. A rendszámra szűrési feltétel adható meg.
A rendszám kiválasztása után a riport tételesen felsorolja a gépjárműre felmerült költségeket a költségtípus (szerviz káresemény szabálysértés üzemanyag stb.) megjelölésével. A költségek eloszlását költség típusonként kördiagramban ábrázolja. Szűrési feltétel: rendszám.
A rendszám és a negyedév kiválasztása mint paraméter adatok alapján a riport listázza a megadott feltételeknek megfelelő menetlevek jellemző adatait. Szűrési feltétel: rendszám és negyedév.
A magánszemély a jövedelemszerző tevékenységéhez használt gépjármű költségelszámolásához útnyilvántartás vezetésére kötelezett. Erre a célra a menetlevél vezetése is megfelel ha tartalmazza a továbbiakban részletezett adatokat.
Minden gépjármű esetében külön útnyilvántartást kell vezetni. Az útnyilvántartásban fel kell tüntetni a gépjármű típusát forgalmi rendszámát továbbá a fogyasztási normát. Az útnyilvántartásban fel kell tüntetni az év első és utolsó napján a kilométeróra állását továbbá ha a költségelszámoláshoz ez szükséges akkor ezt az adatot havonta kell bejegyezni.
Az útnyilvántartásnak tartalmaznia kell
A riport rendszámonként csoportosítva adja meg a gépjárműn lévő (felszerelt) és a gépjárműhöz rendelt (leszerelt vagy foglalt) gumik és események jellemző adatait. A gumi típusra szűrési feltétel adható meg.
A riport rendszámonként költségtípusokra összesítve jeleníti meg a felmerült összes költséget majd összegzi a nyilvántartásban szereplő teljes gépjármű állományra. A mindösszesen felmerült költségeket költség típusonként oszlop diagramban ábrázolja. A program lehetőséget biztosít az egyes gépjárművek költségeinek tételes elemzésére is. A rendszámra való kattintással lefúrást végez a költség elemekre (7-es számú riport).
A GlassFish egy JEE specifikációval kompatibilis alkalmazásszerver, melynek fejlesztését a Sun Microsystems kezdte, majd a cég felvásárlása után az Oracle Corporation folytatta. A GlassFish alapját a Sun által adott forráskód és a TopLink perzisztencia-kezelő rendszer képezi.
A Seafleet esetében ez a standard alkalmazás szerver.
A telekocsizás egy új típusa a GPS alapú telekocsizás ami a stoppolással összemérhetően rugalmas megoldás. A sofőr elindulás előtt megadja úticélját majd induláskor bekapcsolja a GPS alkalmazást. A tárolt hely- és célpont adatok ismeretében az utas valós időben tud keresni a közelben tartózkodó vele azonos úticéllal és üres férőhelyekkel rendelkező autósok közt.
A funkció a gumi jellemző törzsadatainak (gyártmány típus méret futásteljesítmény nyilvántartását valamint a gumik gépjárműhöz való hozzárendelését (le- és felszerelés) felszabadítását selejtezését illetve foglalását végzi.
A nyilvántartásban a méret (205/65 R16 88H) mező a gumi legfontosabb azonosítója ezek alapján történik a későbbiek során a keresések és a lekérdezések.
A gumi státuszán keresztül vezéreljük az eseményeket (pl. gépjárművön levő nyári gumik leszerelése illetve téli gumik felszerelése gépjárműre) vagy (pl. gumi selejtezés értékesített gépjármű maradék gumijának szabadon felhasználhatóvá tétele).
40 kW alatti, jellemzően 7, 11 vagy 22 kW-os töltés; a valós töltési teljesítmény függ az autóba épített fedélzeti töltő teljesítményétől; előfordulhat, hogy a gyors töltés az adott autótípus esetén semmilyen vagy csak minimális sebességbeli előnyt biztosít az otthoni töltéshez képest.
(forrás: www.mobiliti.hu)
A hatósági ügyintézés adatainak (ügyintézés oka (törzskönyvcsere forgalmi engedély csere tulajdonos átvezetés motorszám csere stb.) kezdeményezés dátuma ügyintézés dátuma érvényesség kezdete stb.) nyilvántartása s ennek következtében a jármű okmányok forgalmi rendszám cseréjéhez stb. kapcsolódó adatváltozások miatt a törzsadatok aktualizálása az előzmények megőrzése mellett.
Rugalmasan bővíthető ügyintézési formák (DADA).
Kapcsolódó ügyintézésre pl. rendszám csere esetén új üzemanyagkártya rendelés stb. figyelem felhívás.
Az ügyintézéshez tartozó adatokban történt változások történetiségét kezeljük.
A hibajelentéseket alapesetben a szervezeti vezető vagy a szervezeti hierarchiában megjelölt felettes vezető minősíti jóváhagyja illetve átértékeli gépjárművezető besorolását (fő hiba apró hiba stb.) és állítja a hiba státuszát. A hibák fokozatától illetve számától függően ő rendeli el a gépjármű szervizbe vitelét is. Ő jelöli ki azokat a hibabejelentéseket melyekhez tartozó javításokat a gépjárművön el kell végezni. hibabejelentést vissza is utasíthatja vagy elhalaszthatja ekkor magyarázó szöveget írhat a bejelentő számára.
A program folyamatosan gyűjti a gépjárművezetőktől rendszámonként érkező gépjárművel kapcsolatos hibajelentéseket. A bejelentés megjelöli a hiba típusát megadja a hibajelenség rövid leírását és a gépjárművezető szerinti hiba besorolást (fokozatot) is.
A Hibrid jármű (rövidítése HEV vagyis Hybrid Electric Vehicle) olyan hibridüzemű elektromos jármű jelölése amelynek hajtásáról belsőégésű és elektromos motor kombinációja gondoskodik. Fajtái típusai
A szerződés nyilvántartás alapján az időszakra vonatkozó aktuális szerződés adatokból számlageneráláshoz szükséges tételes nyitott kiszámlázandó adatok (bérleti díj) előállítása. Az időszaki számlázás történhet visszamenőlegesen vagy előre is. A számlát a program a paraméter adatok (előreszámlázás fizetési napok devizanem) megadása után automatikusan generálja. Az időszaki számla részletezettsége a cikkszám – termék csoport – termék főcsoport összerendeléstől függ. Beállítás alapján a számla rendszámonként egy sort tartalmaz úgymint tartósbérleti díj. A program lehetőséget biztosít termék csoportonkénti vagy teljes részletezettségben elkészített számla generálására is.
Akik értékesítők vagy a felszereltség tekintetében a részletekkel is tisztában akarnak lenni itt találnak hasznos háttér adatokat.
Ha ez érdekli nézze meg az Audatex az AutoData és az Eurotax címszavakat is.
A jogosultságok kezelése az adatbázis szintjén az Oracle usereken keresztül valósul meg. A SeaFleet rendszerben a jogosultsági rendszer kialakításakor szerepköröket hozunk létre. A felhasználókat hozzárendeljük a szerepkörökhöz akik ezután ennek függvényében érhetik el azalkalmazás egyes menüpontjait.
Flottakezelő munkatárs aki a gépjármű tulajdonosa bérbeadója részéről tartja a kapcsolatot a rábízott gépjárművek felelős használóival.
A program felületet biztosít a kárelszámolás és a hozzá kapcsolódó adatok rögzítésére
A káresemény nyilvántartási és elszámolási adatai mellett a program felületet biztosít a kártérítésre kötelezett dolgozótól levonással kapcsolatos adatok (térítésre kötelezett levonandó összeg részletfizetés nyilatkozat tétel) nyilvántartására is.
A biztosító által időszakonként küldött ún. kárstatisztikát melyben megadja lezárt és ún. nyitott (le nem zárt) biztosítási káreseményeket és azok pánzügyi adatait a program feldolgozza. A nyitott káreseményekre az általa becsült tartalék összeget adja meg.
A program a kárstatisztikai adatokat összeveti a rendszerben nyilvántartott adatokkal az eltérő tételeket listázza az eltérések feltüntetésével.
Kárhányad számítása mind a rendszerben nyilvántartott adatok alapján mind pedig a biztosító által kárstatisztikaként küldött állománnyal.
A káreseménnyel (gépjárművezető káresemény időpontja helyszíne oka leírása stb.) baleseti eseménnyel (rendőri intézkedés eljáró rendőrkapitányság személyi sérülés stb.) kár helyreállítással (javító megnevezése) kárfelvétellel (időpont kár oka károkozó) kárelszámolással (elszámolás módja biztoaító társaságok térítésre kötelezett) kapcsolatos adatok nyilvántartása. Káreseménnyel kapcsolatos dokumentumok (kárbejelentő baleseti bejelentő kárfelvételi jkv. biztosítói elszámolás rendőrségi határozat pótkárfelvételi jkv.) csatolási lehetőségének biztosítása a káreseményhez. Káresemény összevetése a szervizeseményekkel. Figyelmeztetés hogy a káreseményhez nem tartozik káreseti szervizesemény.
A partnertörzsben (típus) és az ajánlati adatok (devizanem) között beállított értékektől függően generálja a program a számlákat.
A számla formátuma ugyanaz mint a magyar nyelvű számla esetén.
A rendszer felületet biztosít a gépjárművenkénti engedély adatok (rendszám gépjármű típus övezet neve időkorlát érvényesség) rögzítéséhez. Az engedély érvényességének lejártáról riasztást küldünk. A program lehetőséget biztosít az adatok elektronikus úton történő betöltésére.
Karbantartó felületen gépjárműre történő km óra állások rögzítése úgymint:
A km óra állás rögzítése a havi jelentések illetve a szervizesemények alapján történik.
Figyelem felhívás riasztás a km óra állás rögzítésének elmaradására rendszerparaméterben megadott személynek az utolsó ismert km óra állás rögzítésétől eltelt időtartam után.
Riasztás km óra állás elmaradásáról.
A nem interfészen érkező gépjárműhöz kapcsolódó tetszőleges szállítói (költség) számlák manuális adatbevitelére (rögzítésére) szolgáló funkció. A program lehetőséget biztosít a szállítói számla összesített adatainak (fej) illetve tétel szinten gépjárműre lebontva a cikkenkénti teljes részletezésű adatok rögzítésére.
Célszerű a szállítót a partner törzsben illetve a tételeket a cikktörzsben nyilvántartásba venni. A cikkeket a továbbszámlázás szerinti cikk – csoport – főcsoport bontásban kell megadni.
Valamely anyag vagy energia környezetbe bocsátása.
(forrás: Wikipedia)
A SeaFleet rendszer olyan kiemelt felhasználója aki a teljes rendszerre rálát jogosultsággal rendelkezik és minden a nyilvántartásban szereplő gépjárművet kezelni tud bármely funkcióban.
A kulcsos gépjárművek nyilvántartása a flottanyilvántartó funkciókkal történik a gépjármű használati jellege kódolja hogy kulcsos jármű.
A kulcsos gépjárműre igényt lehet benyújtani vagyis a le lehet foglalni. Az igénylést csak a megadott időszakban szabad (nem foglalt) gépjárműre lehet tenni.
Az igények a kiadott gépjárművek és a gépjárművel kapcsolatos egyéb események (szerviz használaton kívül) naptárba kerülnek bejegyzésre különböző színekkel.
Az igényeket le is lehet mondani ebben az esetben a gépjármű foglaltsága megszűnik felszabadul és új igényt lehet rá adni.
Az igény bekövetkezésekor a gépjármű kiadásra a lejáratkor pedig visszavételre kerül.
Kulcsos gépjárművet a használati jellégének állításával ki lehet venni a rendszerből de az elfoglalt státuszának (javítás alatt használaton kívül) állításával átmenetileg foglalttá (nem igényelhetővé) lehet tenni.
Az a pillanatnyi teljesítmény, amellyel az akkumulátor tölthető, illetve amelyet a motor felvesz az akkumulátorból.
(forrás: mobiliti.hu)
A fogyasztás mértékegysége elektromos meghajtás esetén.
(forrás: mobiliti.hu)
A gépjárművek üzemeltetésével kapcsolatos költségek üzemanyagköltségből és fenntartási javítási felújítási költségekből állnak.
Az üzemanyag-felhasználás költségét az útnyilvántartásban szereplő üzleti (hivatalos) célból megtett kilométerek alapján a kormányrendeletben meghatározott fogyasztási normák figyelembevételével lehet elszámolni.
Az üzemanyag áraként a NAV által közzétett ár vehető figyelembe a költségelszámolás során.
A km költségtérítés (amortizáció) személygépjárművek esetén egységesen 9 - Ft/km.
A program felületet biztosít a rendszeres gépjármű használat esetén az útnyilvántartás vezetésére is. A kiküldetésről elegendő havi egy bizonylat kiállítása de az adatokat utanként tételesen kell rögzíteni.
A berögzített adatokból a megadott formanyomtatvány szerint a program legenerálja és kitölti a „Kiküldetési rendelvényt” amely ezután nyomtatható.
A vevő által kiválasztott ajánlat alapján (konkrét gépjármű vagy típus szerint) paraméteradatok (darabszám csomag) megadása után a megadott template szerint a program legenerálja a megrendelés nyomtatványát. A legenerált megrendelő kiküldésre kerül az ajánlatkérőnek aki elfogadás (aláírás) után visszaküldi az ajánlat adónak. Az aláírt megrendelő tényét a programban is rögzíteni kell a szerződéshez szükséges paraméteradatokkal együtt.
A menetlevél vezetése több célt szolgál:
Gépjárművenként nyilvántartjuk hogy az adott gépjárműhöz menetlevél vezetése kötelező vagy sem.
A karbantartó felületen manuálisan rögzített fejadatok (rendszám gépjárművezető dátum nyitó km záró km stb.) illetve tétel adatok (indulási cím indulás / érkezés időpontja futott km stb.) bekerülnek a nyilvántartásba melyek lekérdezhetők kiértékelhetők riportolhatók.
Elektronikus menetlevél
Az elektronikus menetlevél kezelés célja hogy a GPS készülékkel ellátott gépjárművek esetében megszüntessük a manuális menetlevél rögzítését és a szükséges adatokat külön erre a célra kialakított interfészen keresztül töltsük be a SeaFleet rendszerbe. A beérkezett GPS pozíciókat egy erre a célra kifejlesztett rendszer gyűjti és felhasználói visszajelzések alapján útvonal szakaszokra bontja majd a generált interfészt elküldi a SeaFleet rendszernek a menetlevelek automatikus előállításához.
Riasztás rendszerparaméterben meghatározott idő eltelte után menetlevél rögzítésének hiányára.
Karbantartó felületet biztosítunk a mentődoboz tartalmi elemeinek (megnevezés mennyiség) és az elemek érvényességi idejüknek nyilvántartására. A jogszabályban előírt mentődoboz tartalmi elemeket törzsadatként tartjuk nyilván melyek tetszőlegesen bővíthetők az előírásoknak megfelelően. A mentődoboz kellékeket akár egyenként (egyedi lejárati idővel) vagy akár egy adagban a teljes kelléklistát is a gépjárműhöz lehet rendelni (ebben az esetben az összes elem lejárati ideje ugyanaz lesz de ez természetesen módosítható).
A mosatás történhet:
A rendszer felületet biztosít a gépjárművenkénti mosó bérletek (típus keretösszeg partner érvényesség) valamint a mosatások adatainak (típus mosó partner összeg dátum) rögzítéséhez.
A program lehetőséget biztosít az adatok elektronikus úton történő betöltésére.
A program lehetőséget biztosít arra hogy az elvégzendő feladatokról saját szerviz esetén munkalapot külső szerviz esetén megrendelőt generál. A generált dokumentumok a felhasználó által összeállított docx (template) alapján történik.
A gépjármű típusához rendelt standard gépjármű műszaki adatok (teljesítmény saját tömeg együttes tömeg hengerűrtartalom motor üzemmód stb.) karbantartó felületen manuálisan rögzíthetők.
A gépjármű műszaki vizsgáinak idősoros kezelése. Riasztás a műszaki érvényesség lejártára.
Az elemezni kívánt negyedév kiválasztása után rendszámonként jeleníti meg a program az egyes használati típusokra (belföldi hivatalos belföldi magán munkába járás személyi használat stb.) megtett futásteljesítményt (km). A nyilvántartásban szereplő teljes gépjármű állományra összesített futásteljesítmény a program használat típusonként oszlopdiagramban ábrázolja. A program lehetőséget biztosít az egyes gépjárművek futásteljesítményének tételes elemzésére is. A rendszámra való kattintással lefúrást végez a menetlevél elemekre (5-ös számú riport). Szűrési feltétel: rendszám.
A vizsgált év kiválasztása után a program negyedévenként felösszegzi a megtett km adatokat használat típusonként a nyilvántartásban szereplő teljes gépjármű állományra. A negyedéves összesített futásteljesítményt a program használat típusonként oszlopdiagramban is ábrázolja. A program lehetőséget biztosít a negyedévek futásteljesítményének gépjárművenkénti elemzésére is. A negyedévre való kattintással lefúrást végez a negyedéves gépjárművenkénti használati elemekre (9-es számú riport). Szűrési feltétel: év.
Az amerikai GM által a 90-es években kifejlesztett műholdas szervizasszisztens és kommunikációs szolgáltatás melyet kezdetben havidíj ellenében kényelmi opcióként kínáltak elsőként a Cadillac Escalade sportkocsikban. A rendszer működése 7/24-ben rendelkezésre álló híváskezelő központon műholdas nyomkövetésen járműbe épített telefon modemen és vész-nyomógombon alapult. Európában a GM leányvállalata az Opel tette ismertté az OnStar nevét a 2016 szeptemberi bevezetéssel mobil telefonra tölthető Android és iOS aplikációs kiegészítéssel. Miután a francia PSA konszern 2017-ben átvette az Opel márkát a GM-től – és a PSA már rendelkezik saját segélyhívó rendszerrel – az OnStar mint márkanév lassan eltűnik az európai utakról helyét az egységes e-call rendszernek adva át.
Az önvezető autó (angolul autonomous car driverless car self-driving car robotic car) olyan autó amit emberi beavatkozás nélkül digitális technológiák segítségével vezérelnek ami képes közlekedni a közúti forgalomban. Érzékeli a környezetének részleteit navigálja önmagát így várhatóan kevesebb helyre van szüksége ezért hatékonyabban hasznosítja a rendelkezésére álló útfelületet elkerüli a közlekedési dugókat és csökkenti a balesetek valószínűségét.[2] Az önvezető autók autonóm biztonsági rendszereinek fontos tényezője a vezető nélküli vészmegállás mellett a vezető felügyelete alatti de autonóm sávtartás is.
Minden rendszer bevezetését megelőzi egy más módon történő működés egy régebbi IT rendszerben Excelben 'bárhogy'. Adatokat tehát az új rendszer bevezetése előtt is kezelnek a cégek és ezeket ritkán szeretnék a nulláról ismét berögzíteni. A Seafleet esetében is így van ez. Hogy a rendszer indítását megkönnyítsük igény esetén un. ősfeltöltéssel támogatjuk az indulást ha egy meghatározott formátumban az ügyfél biztosítja a gépjármű a partner és a személy adatokat. 100 autó fölött már célszerű élni ezzel a lehetőséggel.
Olyan kis teljesítményű (2,3-3,6 kw) töltési mód, aminek az áramellátása a legtöbb háztartásban átalakítás nélkül biztosítható; egy éjszaka alatt 200-300 km-re elegendő energia pótlását teszi lehetővé.
(forrás: www.mobiliti.hu)
A rendszer felületet biztosít a gépjárművenkénti parkoló kártya és bérlet adatok (típus érvényesség keretösszeg érvényességi terület) rögzítéséhez. Parkoló kártya esetén karbantartó felületet biztosít a kártya feltöltések (dátum összeg) felvitelére is. A parkoló kártya és bérlet érvényességének lejártáról riasztást küldünk.
A pénzügyi lízing olyan üzleti megállapodás mely szerint a lízingbeadó megvásárolja a lízingbevevő által kiválasztott lízingtárgyat azért hogy annak használatát a lízingbevevőnek díjfizetés ellenében átengedje.
A futamidő végén a lízingelt eszköz:
A pénzügyi lízing során a lízingtárgy végig a lízingbevevő könyveiben szerepel azonban a tulajdonos a lízingbeadó.
Az egyik legelterjedtebb hibrid típus. Az elektromos motor mellett egy kisebb benzinmotor is helyett kapott. Külső forrásból is tölthető elektromos autó.
(forrás: villanyautosok.hu)
A kulcsos (vezényelt vezetői tartalék) használati jellegű gépjárművek felelős használója. Ezen gépjárművek felett korlátlan hatalommal rendelkezik (igényeket fogad és bírál átadást – átvételt vezényel). A kulcsos autók kulcsfelhasználója.
Fékenergia-visszanyerés. A fékenergia-visszanyerő rendszerek lassítás vagy fékezés esetén egy generátort hajtanak meg. Ez biztosítja a lassító hatást, miközben elektromos áramot gerjeszt, amelyet a rendszer akkumulátorban tárol a következő gyorsításhoz.
(forrás: villanyautosok.hu, vezess.hu)
A fejlesztők vagy a rendszeradminisztrátorok által karbantartó felületen állítható a program működését vezérlő általában standard ritkán változó védett adatbázis táblában tárolt paraméter adatok.
Hatótávnövelt elektromos autó, amelyben – ha szükséges – egy kisméretű hagyományos motor generátorként segíti az elektromos motort. A régebbi modelleknél 2-300 km, az újabbaknál 3-400 km is megtehető egy töltéssel és tele tankkal melyből elektromosan kb. 100-150 kilométert lehet elérni.
(forrás: evnow.net, www.mobiliti.hu)
Az SAE rövidítés a „Society of Automotive Engineers” (magyarul a gépjármű-mérnökök társasága) egy USA bázisú világszervezet melynek J1939 számú szabványa a járművek és egyéb ipari eszközök elektronikus alkatrészeinek kommunikációját és diagnosztikáját specifikálja. A rendszert a világ más részein is széles körben használják főként a nagy teherbírású munkagépekben és tehergépjárművekben. A protokol részletes fizikai leírása és egyéb csatlakozó szabványok a következő linken találhatóak: https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1939
Európában az SAE J1939-et a haszongépjármű gyártás és üzemeltetés területén használják. A kommunikáció a járműszerelvény egészére kiterjed az ISO 11898 szabványban meghatározott fizikai réteggel. A traktor és a pótkocsi közötti kommunikációban az ISO 11992 szabványban meghatározott eltérő fizikai réteget alkalmaznak.
A SeaFleet rendszer azon ága mely a vállalati saját gépjárművek nyilvántartási és menedzselési információs igényeinek kiszolgálását végzi. A rendszer intelligenciája folyamatosan fejlődik hiszen a vállalatok rendelkeznek olyan folyamatokkal amelyek nélkülözhetetlenné teszik hogy a vállalatok kifejezetten egyedi funkciókat fejlesztessenek saját igényeik szerint. A SeaFleet rendszerbe mindazon folyamatok integrálhatóak amelyek egy vállalat üzletmenetében előfordulhatnak.
Olyan, Seafleet felhő szolgáltatás, amikor a szolgáltatást igénybe vevő cég mentesül a telepítési, és szoftver üzemeltetési feladatoktól, azaz
Az adatok professzionális felhőszolgáltató (európai) szerverein tároltak, ahol az adatmentés, a vírusvédelem, a rendszeres verzió frissítés a Seafleet alkalmazó számára folyamatosan biztosított egy jól tervezhető havi díj ellenében.
A SeaFleet csomag árképzése egyrészt a használni kívánt funkcionalitás másrész a kezelni kívánt autók darabszáma alapján történik. Hozzávetőleges –tájékoztató jellegű- árakat a Seafleet web oldalon bárki képezhet a havi bérleti konstrukcióra csupán ki kell válassza a számára szükséges modulokat (igazából a szükségteleneket lehet „kivenni”). Ezt követően meg kell adni a kezelni kívánt gépjármű darabszámot (szintén csomag választással). A legkisebb csomag 1-20 közti gépjármű kezelésére ad módot.
A SeaFleet rendszer azon ága mely a gépjármű forgalmazók egyedi speciális igényeivel egészíti ki a flottanyilvántartó és menedzselő rendszert. Ezek az igények elsősorban a tevékenységükből (tartós bérlet lízing) fakadnak (pl. ajánlat készítés megrendelő szerződésgenerálás pénzügyi teljesítés stb.)
A SeaFleet flottanyilvántartó rendszer használatára jogosult személy saját felhasználó névvel és jelszóval.
Az akkumulátor töltöttségi szintjét százalékosan megadó mérőszám.
(forrás: villanyautosok.hu)
Az akkumulátor kapacitásának állapota a gyártáskori kapacitásához képest százalékosan megadva.
(forrás: villanyautosok.hu)
Az alábbi szabálysértési ügy fajtákat kezeljük:
Közterületi autópálya használati szabálysértés azon belül:
Közlekedési szabálysértés azon belül:
A szabálysértéssel kapcsolatos összesített adatok (fej) (küldő szerv neve címe iktatószám időpont birság összege teljesítési határidő stb.) karbantartó felületen manuálisan rögzítve kerülnek a nyilvántartásba.
Külön felületen a program lehetőséget biztosít az összevont esemény részletezésére (tétel) is.
Egy vagy több gépjármű szabálysértési eseményének (rendszám ügyszám esemény időpontja ráeső birság összege) rögzítése.
Szabálysértéssel kapcsolatos tetszőleges dokumentumok csatolási lehetősége.
A nem interfészen érkező gépjárműhöz kapcsolódó tetszőleges szállítói (költség) számlák manuális adatbevitelére (rögzítésére) szolgáló funkció. A program lehetőséget biztosít a szállítói számla összesített adatainak (fej) illetve tétel szinten gépjárműre lebontva a cikkenkénti teljes részletezésű adatok rögzítésére.
A felmerült költségek vagy részei az árkalkulációban megjelenített értékeknek és ezért kell szerepeltetni a költségelszámolásban vagy pedig nem kalkuláltunk vele akkor eseti rendkívüli költségként jelenik meg. Ebben az esetben vagy érvényesítjük a partner felé vagy saját költség marad.
A rögzítetett tételek esetén megadható a továbbszámlázási opció is.
Célszerű a szállítót a partner törzsben illetve a tételeket a cikktörzsben nyilvántartásba venni. A cikkeket a továbbszámlázás szerinti cikk – csoport – főcsoport bontásban kell megadni.
Integrált működés esetén a Car dealer modul gépjármű értékesítés specifikus szerződésállománya alapján generálódnak le a számlák de amennyiben van –a járműveken kívül- más értékesítési tevékenység is annak a számlázása is történhet itt a folyószámla kezeléssel együtt. A gépjármű értékesítéshez kapcsolódó számla és folyószámla információk –a szükséges mértékben- az értékesítők számára a Car dealer felületeken is megjelennek míg a számviteli munkatársak szintén a saját munkájukhoz szükséges felületeken dolgozhatnak a számukra fontos adatokkal.
Ha az árképzés során a bérleti díj összeállításakor a szolgáltatási sorokban megadható korrekció % a marzs %-ot jelenti akkor egy megadott algoritmus szerint a program számolja a számviteli marzs értékét a gépjármű eladásával illetve eladás nélkül.
A felhasználóhoz rendelt jogosultságok rendszere. A szerepkör határozza meg a használható funkciók halmazát. Egy felhasználó több szerepkörhöz is tartozhat.
Az a személy aki az azonos szervezeti besorolásba tartozó dolgozók meghatározott feladatait elláthatja (menetlevelet rögzíthet kulcsos autót igényelhet egyéb engedélyeket intézhet a szervezet tagjai számára).
A riport rendszámonként javítási típusokra (kötelező szerviz káresemény szerviz és egyéb szerviz) bontva listázza ki a szerviz események jellemző adatait táblázatos formátumban. A rendszámra és a javítás jellegére szűrési feltétel adható meg.
A funkcióban nyilvántartott események három területet érintenek:
A kötelező szervizhez kötelező szerviz elemek és egyéb opcionális javítási elemek is rögzíthetők.
A káresemény és az egyéb szerviz eseményekhez csak javítási elemek kapcsolhatók.
Figyelmeztetés hogy a káreseti szervizeseményhez nem tartozik káresemény. A következő kötelező szerviz eseményre (km vagy dátum alapján) riasztást küldünk rendszerparaméterben megadott nappal vagy km-el előtte. A risztás csak az előbb bekövetkező eseményre történik. Riasztás kötelező szervizre.
A szerződéskötés folyamata:
A szerződéskötés folyamata
A riport rendszámonként tartalmazza az élő (aktív) tartósbérleti szerződések és a kapcsolódó szolgáltatások adatait táblázatos formátumban.
Érvényes szerződéshez nem fűzhető egyéb tetszőleges tételek kiszámlázása külön eseti számlán bármely a partnertörzsben szereplő partner számára. Célszerű a kiszámlázandó tételeket a cikktörzsben nyilvántartásba venni cikk – csoport – főcsoport bontásban.
A szlip a tankolás során a benzinkút kasszájánál kapott bizonylat amely tartalmazza a gépjármű rendszámát a tankolás helyét időpontját a pillanatnyi km óra állást (mely a kasszánál bediktálandó) és a tankolt üzemanyag mennyiségét árát. A szlip a benzinkúton igénybevett egyéb szolgáltatásokat is tartalmazhat (gépkocsi mostatás olaj és egyéb tartozék vásárlás).
A Seafleet rendszer a szlipek elektronikus változatának automatizált betöltésével teszi könnyebbé és –ezen a téren- hibamentessé az üzemeltető napi munkáját.
A szlip a tankolás során a benzinkút kasszájánál kapott bizonylat amely tartalmazza a gépjármű rendszámát a tankolás helyét időpontot tankoláskori km óra állást (mely a kasszánál bediktálandó) és a tankolt üzemanyag mennyiségét árát.
A szlip a benzinkúton igénybevett egyéb szolgáltatásokat is tartalmazhat (gépkocsi mostatás olaj és egyéb tartozék vásárlás).
A szlipen szereplő adatok rögzítésére karbantartó felületet biztosítunk.
Riasztás az utolsó ismert tankolási adat óta rendszerparaméterben meghatározott idő eltelte után tankolási adatok hiányára.
A társasági járművekhez ún. tároló helyek kerülnek hozzárendelésre (egy járműhöz egy telephely). A tároló hely az a telephely ahol munkaidőn kívül a használat jellegétől függően a járművet le kell/ le lehet állítani. A tároló helyként előforduló telephelyeket a rendszer nyilvántartja a nyilvántartott adatok rögzítésére a rendszer felületet biztosít.
Munkavégzés céljából behajtási lehetőség biztosítására ún. behajtási engedélyre van szükség gépjárművenként. Ez a funkció biztosítja a felületet az engedély rögzítésére és tartja nyilván azokat a gépjárműhöz rendelt helyeket ahová behajthat.
Társasági gépjármű magáncélú használatára a munkavállalóval kötött megállapodás alapján van lehetőség amely szerint a magáncélú használat az elszámolás szempontjából kétféle lehet:
A magánhasználat térítésének két módja lehet:
A bérbevevőnek vagy rövidebb ideig van szüksége az eszközre mint annak hasznos élettartama vagy úgy szeretne termelőeszközhöz jutni hogy nem szeretné ha a bérlet tárgya az õ könyveiben lenne kimutatva. Gyakorlatilag tehát egy mérlegen kívüli finanszírozásról van szó melynek segítségével a bérbevevő cég sokkal kedvezőbb mérleg adatokat és pénzügyi mutatókat tud felmutatni. Az eszköz használatából eredő haszon a segítségével előállított termék vagy szolgáltatás eladásából származó árbevétel viszont növeli a cég nyereségét.
A tehergépjárművek számára kötelező a menetlevél használata. A menetlevél a szállítás folyamatával és körülményeivel kapcsolatos minden lényeges információt tartalmaz. A menetlevél kiállítása a küldeményfeladójának míg kezelése a szállító feladata. A szállítólevél meglétét és annak tartalmát a hatóságok ellenőrzik.
A tehergépjármű menetlevél jellemzői
A szállítólevél pontos információkat tartalmaz a járműről a rakományról és az üzembentartóról. Szerepel benne a jármű rendszáma teherbírása az üzembentartó és a szállító neve. A rakomány szempontjából meg kell határoznia hogy mit és milyen tételben szállít illetve azt hogy mi az úti cél. A rakománnyal megtett kilométerek számát is rögzíteni kell.
A menetlevél adattartama:
A telekocsi (angolul Carpooling) egy autónak a vezető és egy vagy több utas általi közös használatát jelenti általában ingázásra használják. A közös gépjárműhasználatra vonatkozó intézkedések és rendszerek különböző mértékben formalizáltak és szabályozottak.
A Seafleetben ez a funkció amolyan gyűjtőjárat formályában működik és a munkahelyre való bejutást és az onnét való hazautazást szolgálja.
Mintasablon. A template egy olyan minta amely üzenetek formai és tartalmi alakját határozza meg.
A belépett felhasználó a nyitóképernyőn feladatlistát kap a rendszerparaméterben megadott nappal a gépjármű események bekövetkezte előtt (műszaki vizsga lejárat kötelező szerviz esemény autópálya matrica lejárat) ahol ő a gépjármű flottakezelő munkatársa. A lejárt és nem intézett vagy nem rögzített események a feladatlistán pirossal jelennek meg .
Általános értelmezésben emlékeztető jellegű feladatlista.
A Seafleet esetében a belépett felhasználó a nyitóképernyőn feladatlistát kap a rendszerparaméterben megadott nappal a gépjármű események bekövetkezte előtt (pl. műszaki vizsga lejárat kötelező szerviz esemény autópálya matrica lejárat stb.) A lejárt és nem intézett vagy nem rögzített események a feladatlistán pirossal jelennek meg.
A feladatlista „riasztás jellegű” elemeiről automatizált SMS és/vagy email küldése is lehetséges
A nyilvános töltők használatának általánosan elfogadott rendje.
Részletes leírás: Töltő etikett
(szócikk forrása: www.mobiliti.hu)
A törzskönyv a gépjármű tulajdonjogát igazoló okirat. Egy gépjárműhöz egy időben csak egy érvényes törzskönyv tartozhat. A törzskönyvet a Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala állítja ki. A Seafleet rendszerében a törzskönyv elektronikus másolata a járműhöz kapcsoltan tárolható, lekérhető.
A funkció a flottakezelőnek kiszámlázott majd manuálisan rögzített vagy elektronikus úton átvett (betöltött) szállítói számlák bérlő felé történő továbbszámlázását kezeli.
Ezek lehetnek pl.:
A program felületet biztosít a szállítói számla tételeinek továbbszámlázásra való kijelölésének kezelésére. A rögzítő személy dönthet a számlán szereplő tételek bérlő felé történő továbbszámlázásának módjáról:
A tűzoltó készülék gépjárműre történő kiadásának (egy járműhöz több is lehet) visszavételének selejtezésének és az ellenőrzések karbantartások főbb adatainak (típus gyári szám utolsó karbantartás időpontja esedékes karbantartás időpontja stb.) karbantartó felületen történő manuális adatbeviteli lehetősége. A jogszabályban meghatározott ellenőrzések karbantartások valamint a selejtezés esedékességéről rendszerparaméterben beállított időtartammal korábban riasztást küldünk a megadott személynek. Riasztás a karbantartásról és ellenőrzésről. Ismételt figyelmeztető üzenetet küldünk a fenti személyek részére ha a következő karbantartás felülvizsgálat esedékességének lejáratához képest rendszerparaméterben meghatározott határidőig nem kerül új érvényesség rögzítésre. Riasztás a karbantartás ellenőrzés elmaradásáról esetleg az adminisztrálás hiányáról.
Váltakozó áramú (AC) csatlakozótípusok, elősorban otthoni, illetve nyilvános gyors töltéshez.
(forrás: mobiliti.hu)
Az üzemanyag forgalmazók (jelenleg MOL SHELL OMV) a kúthálózatukban történt tankolásokról és egyéb vásárlásokról elektronikus formában összesítést ún. számlarészletezőt (rendszám kártyaszám időpont cikkszám mennyiség egységár számlaszám stb.) készítenek melyet a felhasználó részére Excel formátumban havonta eljuttatnak (az üzemanyag forgalmazók honlapjáról letölthetők).
A számlarészletező adatai a rendszerbe betölthetők adatbázisban tároljuk és feldolgozásra kerülnek. A számlarészletező feldolgozásával a szlip rögzítés ellenőrizhető vagy elhagyható.
100-150 kW feletti egyenáramú töltés (CHAdeMO vagy CCS). Egyelőre nagyon kevés autó képes 50 kW-nál nagyobb teljesítményű töltésre.
(forrás: www.mobiliti.hu)
A riport rendszámonként tartalmazza az utolsó ismert km óra állást és dátumát a forrást (menetlevél km óra állás rögzítés üa. számlarészletező) is megjelölve. A program megjelöli (piros) azokat a tételeket amelyek túlhaladták a rendszerparaméterben előírt értéket (45 napnál régebbi km óra állás). A rendszámra szűrési feltétel adható meg.
Az üzemanyagcellában oxigén és hidrogén szabályozott kémiai reakciója megy végbe amely során víz jön létre illetve hőfejlődés mellett elektromos energia képződik. Utóbbi elektromos gépek hajtására használható fel.
Az üzemanyagcellás gépjárművek a belsőégésű motoroknál jóval magasabb hatásfokkal üzemeltethetők s vízgőzön kívül semmiféle más anyagot nem bocsátanak a légkörbe. E technika sorozatgyártásbeli alkalmazását azonban jelenleg több probléma is gátolja ilyen például a hidrogénellátás infrastruktúrájának fejletlensége az üzemanyagcellás technikák egyelőre nem kielégítő élettartama illetve a még nem piacképes árszint.
Az üzemanyag forgalmazókkal kötött szerződés szerinti kártya rendeléshez és kártya letiltáshoz használandó adatok (kártyaszám kártya típus havi vásárlási limit területi hatály termékkód érvényesség kezdete vége tiltás oka stb.) nyilvántartásához karbantartó felületet biztosítunk. Riasztás a kártya lejáratáról.
A riport rendszámonként csoportosítva sorolja fel hogy milyen időintervallumban (érvényesség kezdete és vége) ki volt a gépjármű üzemeltetője (bérlője). A rendszámra szűrési feltétel adható meg.
A program kiszámítja az aktív szerződésállomány gépjárműveire (rendszámonként) a várható futásteljesítményt a futamidő alatt és táblázatos formátumban megjeleníti a szerződés és a számított adatokat megjelölve a várható túlfutás (piros) vagy alulfutás értékével. Várható futástelj. = Futott km * Várható futási napok száma / Futott napok száma
A szerződés megkötése után megkezdődhet a bérleti jogviszonnyal kapcsolatos számlázási folyat.
A számlázási folyamat lehetséges fázisai:
A dolgozók közös használatú gépjárműve melyet igénybejelentés és jóváhagyás után átadás-átvételi jegyzőkönyv aláírásával vehető igénybe (munkavégzés magánhasználat) a megadott időintervallumban.
A járművezetés összetett tevékenység, amely többszintű tapasztalatot, képzett viselkedést igényel. A járművezetés közben tanúsított viselkedés – általánosságban – a megfigyelhető tevékenységeinket írja le, azt, hogy miként észleljük a külső hatásokat majd irányítjuk önmagunkat és szellemi-fizikai reakcióinkon keresztül a járművünket.
A vezetési viselkedésünk döntő része automatikus, tapasztalatainkból és a figyelmünk megosztásából fakad. Viselkedésünk automatikus része „sémának”nevezett mentális és pszicho-fizikai programokon alapul. Sémáink észrevétlenül segítenek át bennünket a mindennapi vezetési események kezelésén, mint például a forgalomi szituációk felismerése és megoldása. Az idő múlásával egyre több sémát dolgozunk ki a vezetéshez, de a tanulás – tapasztalat szerzés – ad hoc módon indul, az ismeretlen vezetési helyzetek átélése során.
A vészhelyzetekben a séma vagy az automatikus viselkedés nem működik. Viselkedésünk tudatos irányítása az ilyen ritka események ellenőrzésére nem valószínű, hogy sikerül, mert nem rendelkezünk hatékony vészhelyzeti viselkedéssel vagy sémával. A viselkedés tükrözi az egyének pszichológiai profilját és az egyén által érintett helyzeteket. A viselkedés lehet passzív, agresszív, zavaros, éber, tudatlan, magabiztos, félénk, képzett, arrogáns, toleráns, dühös, udvarias, kompetens, bosszúálló vagy sok egyéb jellemzőjű.
Vezetési szokásaink a tanulás eredményeként változhatnak, feltéve, hogy új stratégiákat veszünk fel, és addig gyakoroljuk, amíg új sémává nem válnak. A tanulást befolyásoló legfontosabb tényezők közé tartozik a hozzáállás, a tudatosság és a motiváció.
A vezetési szokásokat klasszikusan emberi interakciókkal, érzékeléssel mérjük fel és értékeljük, minősítjük. Az értékelést erősen befolyásolja a megfigyelő személyek saját tapasztalati szintje és szubjektuma. Az infó-kommunikáció fejlődésével előtérbe kerül az automatizált elemzés, mely ez egyes vezetési határértékek és események számszerűsítésén keresztül ad objektív eredményt (például: 1000 Km-re eső, vészfékezéssel megoldott közlekedési szituációk száma).
A vezetők részére fenntartott közös használatú gépjármű amely igénybejelentés után átadás-átvételi jkv. aláírásával vehető igénybe a megadott időintervallumban.
40kW teljesítmény feletti, jellemzően egyenáramú (DC) töltés, a tölthető hibridek (PHEV) nem villámtölthetők.
(forrás: www.mobiliti.hu)
A Sefleet esetében olyan anomáliák feltárása (kimutatása), amik mögött lehetnek hibás adatok, tévedések, trükközések, rossz esetben csalások. Hogy ezek közül az adott eset hová tartozik, annak az eldöntése a flottamenedzser, a belső ellenőr, vagy akár a tulajdonos dolga. Azt ugye a szoftver nem tudhatja, hogy az adott autón az idei harmadik generátor csere mögött típushiba, a szerviz pancsersége vagy trükközése, vagy a felelős használó és a szerelő régi tartós, és igen gyümölcsöző barátsága húzódik meg. Mi csak riasztunk, hogy a dolog nem életszerű. Riasztási ok pedig nagyon sok lehet.