Pár dologtól biztosan:
- ha növelni tudja a profitját
- ha csökkenteni tudja a kockázatait
- ha a lehető legkisebb erőfeszítéssel tud érdemi információkhoz jutni (akár távolról is)
- és nem rokkan bele az első kettő eléréséhez szükséges adminisztrációba sem ő, sem a munkatársai
Egy szint után ez egy jó flottamenedzser szoftver nélkül aligha realitás.
Profit növelés az indokolatlan költségek csökkentésével
„100 millió Ft éves megtakarítást értünk el a szoftver bevezetésével”
Mondta egyik – kétségtelenül „nem kicsi” – ügyfelünk, aki akkor éppen 2.500 autó napi szintű üzemeltetésével tudta megoldani az amúgy teljesen más területre irányuló alaptevékenységét. Volt ugyan leasing szolgáltatója, de az adatok nehézkesen, lassan, és persze nem pont úgy érkeztek, ahogy az a napi munkához szükséges volt, a szerviz számlák érdemi feldolgozására, elemzésére nem volt mód, az üzemanyag felhasználás mélyebb kontrollja hiányzott, de még a jármű használat sem volt igazán kézben tartott. Igaz, ez már jó pár éve volt. Ma már mások a kihívások, de a példa azért elég esős. És van itt még egy „apróság”. A megtakarítást természetesen nem a szoftver hozta, hanem az, hogy volt egy átfogó koncepciójuk, amit egy ilyen szoftver nélkül nem tudtak volna megvalósítani.
Hol lehet manapság megtakarítani?
Pár száz jármű esetén elég sok helyen. Egyik ügyfelünk egy bemutató végén föltette nekünk a kérdést; tudjuk-e, mit akar ő most venni? Naivan és öntudatosan feleltük: persze, Seafleetet. Mire Ő. Nem, ő egy olyan flotta adminisztrátort akar venni, aki sosem késik, nem beteg, nem hibázik, az eddigiekben elvárthoz képest kétszer annyit teljesít, de a szokásos bér feléért dolgozik.
Hogy tud ez összejönni?
- Szükségtelenné válik egy rakás költségszámla kézi berögzítése, hiszen az üzemanyag számlák, a biztosítói számlák, a járműkövető szolgáltatók számlái, vagy a flottaszolgáltatók számlái pillanatok alatt betölthetők. Ezzel munkaidőt (így munkaerőt) lehet megtakarítani, miközben a gépelési hibák megszűnnek, azaz nem csak olcsóbb lesz az adatbevitel, de a minősége is javul.
- Az üzemeltetési költségek a szokásosnál mélyebben elemezhetők, így már könnyen megválaszolhatók olyan kérdések, hogy melyik autónál vannak extra javítások (mondjuk, egy év alatt 3 generátor csere), sofőrönként, járművenként, vagy típusonként mik a javítási, fogyasztási, vagy meghibásodási események, trendek.
- Ha az adott járműben már fejlett fedélzeti eszköz van, ami CAN adatok értelmezésére is képes, összevethető például az elégetett üzemanyag, a tartályba bekerült üzemanyag és a tankoláskor vásárolt üzemanyag mennyisége, ami rossz esetben akár három eltérő szám is lehet. Persze, amíg ezt nem tudjuk, nem fáj. Csak a zsebünknek.
- Fontos lehet a tartós bérletben levő járművek futáselemzése, hogy időben lássuk, melyik autóknál várható alulfutás, vagy túlfutás. Ha ez csak a végén derül ki, biztosan bukunk az ügyön, ha időben látjuk, mód van a beavatkozásra.
- Előny lehet, ha a GPS-es járműkövetőtől átvett adatokra építve alkalmazhatjuk a részutak munkaszámokhoz, költséghelyekhez rendelésének a lehetőségét, de az is komoly segítség lehet, hogy a jármű mindenkori vezetője akár okos telefonról is bevihet menet közben észlelt jármű hibákat, fölösleges vitákat megelőzve ezzel.
- Hosszú a sor, hiszen a kulcsos-autók kezelésétől a bírságok ügyintézésén át a káresemények kezelésének a támogatásáig számtalan a lehetőség.
- Az már csak hab a tortán, ha egy új autó garanciája veszik el azért, mert „elfelejtették” kötelező szervizbe vinni, és túlfutott mondjuk 30 ezer km-t. Sajnos, ez is megtörtént eset. Ilyen nálunk „véletlenül”, vagy feledékenységből elképzelhetetlen.
Ami a dologban még szebb, ha az emberek tudják, hogy erős a kontroll, akkor a trükközések, nemtörődömségek már a puszta tudattól jelentősen csökkennek.
Az elhárítható kockázatokról legközelebb írunk.