Ahogy erre számtalan szoftverfejlesztési példa van, a Seacon flottamenedzsment szoftverének a fejlesztése is egyedi fejlesztésként indult. Az első vevő - sok éves flottaüzemeltetési tapasztalta alapján kialakított - igen határozott elképzeléseit sok száz oldalon leírta (ritka kincs), majd az élethez igazodva, üzemeltetési tapasztalatait „napi szinten” érvényre juttatva folyamatosan finomította. Mi pedig - legjobb tudásunk szerint - fejlesztettünk. CR CR-t követett, a rendszer egyre jobb lett. Néhány év elteltével kiderült; azzal, hogy a folyamataikat újra gondolták, átalakították, és ezt egy országos kiterjedtségű rendszerként az átalakított folyamataikat támogató célszoftverrel a korábbinál sokkal hatékonyabbá tették, éves szinten százmilliós nagyságrendű költségcsökkentést értek el. Ehhez persze egyidejűleg több dolog is kellett:
- tiszta fejjel átgondolni, és újraszervezni a folyamatokat
- megtalálni (itt kifejlesztetni) a folyamatokat támogatni képes szoftvert
- erős vezetői elkötelezettséggel „végigverni” a változást
- kellő türelemmel elérni, hogy az óhatatlanul szükséges finomítások átmenjenek a szervezeten, a folyamatokon és a szoftveren.
A dolog sikersztoriként zárult, teljes win-win.
„Ha ez ilyen jó, adjuk el sokszor, csináljunk belőle dobozos szoftvert” - gondoltuk. És belecsaptunk. De a vevők nem jöttek. Pedig „tudtuk”, mi kell nekik. És mégsem kellett. Aztán rájöttünk, hogy csak az hittük, hogy tudjuk. Évekbe telt, mire megtanultuk, valójában mi kell. De, ami még fontosabb volt, hogy a vevők is megtaláljanak bennünket, és elhiggyék, hogy tényleg tudjuk. Ez talán a legnehezebb. Hogy a vevők megtaláljanak, ha megtaláltak, bennünk lássák a megoldást, és ha kiválasztottak, ne érje őket csalódás. Itt azért van egy kis bökkenő. Kevés ahhoz jó szoftvert készíteni, hogy ”A” vevő elégedett legyen. Ahhoz ezt jól be is kell vezetni. Szóval ez messze nem csak szoftver kérdés.
- Kell hozzá a Vevő oldali menedzsment elkötelezettsége (nem csak szeretné, akarja is)
- Kell a Vevő hozzáértése (józan gondolkodása). Nem a 30 éves gyakorlatához kell igazítani a szoftvert, hanem a mai, sőt, a jövő igényekhez kell illeszteni (átalakítani) a folyamatokat, és ehhez kell megtalálni az informatikai támogatást. Hogy ne a jelent, pláne ne a múltat betonozzuk be. És hogy a „jövőre” frissen felvett, fiatal munkatársak se meneküljenek visítva a kockás füzetek Excelben megjelenő avítt világától.
- Kell persze egy jó szoftver, ami támogatja az operatív munkavégzést, nem pedig „pilótavizsgás” feladatokat ad a használóinak, bármikor bárhonnan elérhető, és ha ennek értelme van, okostelefont is kezel.
- Kell egy bevezető, aki nem (csak) a bevezetendő szoftver szakértője, hanem az adott szakmai területnek is alapos ismerője. Ismeri a szakmai terület folyamatait, és nem az adott vevő néha sajnos nem túl ideális folyamatait akarja megadóan leképezni, ezzel rögtön konzerválva azok hibáit. És ez talán a legkritikusabb pont. Az ezen való átjutás előrelátást és bizalmat igényel, ráadásul gyakran személyes érdekeket sért. És itt gyakran bot kerül a küllők közé, hiszen „eddig másképp csináltuk”, „ez csak plusz munkát ad”, „erre nekünk nincs időnk”, „most is mindent meg tudunk oldani”, …
- Miközben;
- a napi kérdések nagy részére nincs válasz, vagy nagyon lassan, vagy ellenőrizhetetlen tartalommal
- a „mindent tudok” egyben azt is jelenti, hogy csak Ő. A tudás nem a cégé, hanem az övé. Ha elmegy, senkié.
Az igazi az, amikor nem szoftverben gondolkodunk, hanem megoldásban. Ez egy teljesen másik operett. Itt már nem eszközt kap (vesz) az ügyfél, hanem termelési technológiát. Mezőgazdasági hasonlattal élve nem csak traktort és kombájnt, hanem talajművelési és növényvédelmi módszertant is Minőségi különbség. Flottamenedzsment szintre fordítva kaphat cégautó szabályzatot (vagy ehhez érdemi segítséget), egzakt típusokba sorolt jármű kategóriákat, előre feltöltött szótár és törzsadatkat, cikktörzs és gumitörzs adatokat akár árakkal, és online rendelési lehetőségekkel, közvetlen flottabiztosítási lehetőségeket kidolgozott, és azonnal lehívható csomagokkal, szerviz költségek kézbentartásához várható igényelőrejelzés mellett automatizált előjelzésekkel… Hosszú a sor, hatalmasok a lehetőségek. Ebbe az irányba tartunk, ezek nem elérhetetlen dolgok. Mindenkinek szíve joga eldönteni, melyik szintre pozícionálja magát. De a döntés legyen tudatos, és főleg következetes.
Ehhez a következetességhez kívánunk leendő Vevőinknek sok sikert. Akkor is, ha végül más vevői lesznek, mert bennük jobban bíznak. Mert tudjuk, nem csak a szoftver, nem csak a szolgáltató számít, hanem a „kémia” is.
Fontos, hogy a flottamenedzsment szakma képviselői megoszthassák (és megosszák) egymással tapasztalatikat (mindenkinek van bőven), és ne csak az értük „lelküket kitevő” beszállító jelöltjeiktől hallják „a tutit”. Nézzenek szét. Tájékozódjanak. Mindig van jobb megoldás. Nem szoftver. Megoldás.
Berkovich Gábor