Márciustól a szokásos, kisebb-nagyobb változtatásokon túl néhány jelentősebb bővítésre is sor került a Seafleet rendszerben. Bekerültek új funkciók, de a holding jelleggel működő cégcsoportok számára is vannak jó híreink. Nézzük a jelentősebbeket, amik régi ügyfeleink mellett majdani partnereink számára is hasznos újdonságokat jelenthetnek.
Kialakításra került egy ESG fókuszú riportcsomag, aminek a flottamenedzsment tevékenység jellegéből adódóan az E, azaz Environment van a fókuszában, hiszen a flottaüzemeltetés környezeti hatásai elég jelentősek, és egy erre a tevékenységre fókuszáló szoftverrel nagyon jól kimutathatóvá, elemezhetővé tehetők. Nem marad ki az S, azaz szociális hatás sem, mivel a személyes mobilitás támogatását célzó cégató használati lehetőségek erőteljesen megjelennek a flottaüzemeltetésben, és itt nem csak személyautók, de akár az elektromos (vagy bármilyen) kerékpárok hatásaival is számolni kell. Természetesen a G-vel jelölt irányítási témakörre is kiterjednek a lehetőségek, hiszen az etikai kérdések általában ingoványos területein is kaphatunk kézzel fogható kapaszkodókat, vagy a korábbi járműhasználati tapasztalatok alapján a cégautó szabályzat is folyamatosan finomítható. Pl. milyen célra érdemes, vagy ellenjavallt a plugin hibrid beszerzés. Utóbbira tipikus példa, amikor egy látszólagosan zöldítési törekvés totálisan ellenkező hatást vált ki a gyakorlatbanm a nem plugin hibrid használat miatt.
Ezek persze csak kiragadott példák, de legalább olyanok, amik nem csak az auditor számára fontosak, hanem a cég számára is hasznosak. Meglátásunk szerint az az ideális, ha a cég számára hasznos információkból mintegy mellesleg, leképezhetők az ESG jelentések is.
Kisgépek használatának a rendszerbe illesztése. Ennek látszólag nem sok köze van a gépjárműflotta üzemeltetésének a menedzseléséhez. Az is lehet, hogy szervezetileg is máshova tartozik, így messziről nézve kár ide keverni, de hát vannak hasonló, praktikusan mégis itt kezelendő dolgok. Ilyen pl. az adózás, ami elég messze esik a napi járműüzemeltetéstől, vagy olyan HR fókuszú riportok, amiknek a tartalma az operatív flottamenedzselést végző személyzetet kicsit sem érdekli, de talán nem is tartozik rájuk. Mégis itt a helyük, hiszen itt keletkeznek mindazok az adatok, amik alapján ezek elkészíthetőek. Azt pedig, hogy mindenki annyit lásson a funkciókból, az adatokból, amennyi a munkájához szükséges, egy munkakörökre illeszthető jogosultsági rendszer támogatja.
Vissza a kisgépekhez. Ezeket akkor célszerű ebben a rendszerben, ha -a járművekhez hasonlóan- ismerni akarjuk a költségeiket (legyen az üzemanyag, karbantartás, …), szeretnénk egy átlátható életút követést, műszaki s gazdasági kontrollingot, ideértve, ki az adott gép felelős használója, és ebben bármikor milyen változások voltak. Itt is keletkezhetnek átadás-átvételi jegyzőkönyvek, tárolási engedélyek. Mivel ezek a funkciók a Seafleetben rendelkezésre állnak, a kisgépek kezelésének ez a szoftver egy reális lehetőségét adja. Természetesen a kezelt eszközök, járművek, munkagépek, kisgépek, motorkerékpárok, vagy esetleg targoncák kezelését végezhetik más-más emberek, csoportok egymás területeire nem átlátva, ha éppen ez az igény.
Holding szintű kezelés. Elég sok olyan cégcsoport van, ahol az egyes cégek a saját járműállományokat a csoport többi tagjától teljesen függetlenük kezelik, menedzselik. Esetenként elemi igény lehet, hogy az önálló jogi személyként működő cégek egymás „kártyáiba” ne lássanak (láthassanak) bele. Ugyanakkor a cégcsoport tulajdonosának lehet (és jellemzően van is) olyan igénye, hogy egybe is láthasson számára fontos információkat. Hogy ezek mikor mik, ez természetesen esetenként változhat, viszont hogy ez az igény kielégíthető legyen, cégcsoporton belül az egyes cégeknek egységes fogalomrendszert, nevezéktant, szótás rendszert és törzsállományokat (pl. szállítói törzs, járművek egységes szemléletű és tartalmú típusokba sorolása, …) kell alkalmazni, azaz ezt a réteget központilag kell kialakítani. Ez ugyan korlátozza a különböző cégek fantáziadús munkatásait, de egyúttal segíti is őket hiszen csak a napi operatív munka hárul rájuk a bevezetéskor amúgy kikerülhetetlen tervező munka terhe nélkül. Pont olyan ez, mint amikor a cégcsoport tagjai egy adott összesítési szint fölött kötelező módon egységes számlatükröt kell hogy használjanak.
Ez a megoldás természetesen akkor is alkalmazható, ha egy nagyobb cég egy-egy divízió tevékenységét szeretné operatív szinten elkülönítve, de adott szint fölött egyben is látni.