A Flotta Okosan egyik webinárján elhangzott egy kérdés, hogy milyen flottakezelő szoftverek vannak a piacon, ezek közül milyen szempontok szerint érdemes választani, melyik a legjobb?
Az elhangzott válasz - némi utólagos kiegészítéssel - körülbelül így hangzott:
Ahogy legjobb autó nincs, úgy legjobb flottakezelő szoftver sincs. Másra van szüksége egy 25 autó gazdaságos üzemeltetését megcélzó cégnek, és más kell, ha több ezer jármű átlátható és költséghatékony üzemeltetéstámogatása a cél. Nem véletlen, hogy az SAP is mást kínál a kkv és a nagyvállalati ügyfelei számára.
Vannak hasonló képességű szoftverek, mégis eltérő ezek bevezetési sikeressége. Hogy miért, arról nagyon sokat elmond a következő cikk, amit egy független ERP tanácsadó cég vezetője írt. A cikk ugyan ERP kapcsán járja körül a szoftver bevezetés kockázatait, de a megfogalmazottak bármilyen szoftver bevezetése esetén megszívlelendők.
És akkor ott a másik dilemma; Peugeot, vagy Renault? Piros, vagy acélszürke? Hááát, ez meg már ízlés dolga.
A lényeg: olyat kell venni, ami az adott szituációban a valós! igényeknek legjobban megfelel. Ebben a bevezető cég rengeteget tud segíteni, ha ért a bevezetendő szoftverhez, az elvégzendő feladatokhoz, ismeri a támogatandó folyamatokat, és nem „kétbites” szoftverfejlesztőként közelít a problémához. Szintén fontos, hogy olyan szoftvert válasszunk, ami technológiailag előremutató, a táv- és csoportmunkát támogatja, eleget tesz az adatvédelmi követelményeknek, és ami még nagyon fontos, folyamatosan fejlesztik, azaz számíthatunk rá, hogy nem csak a mai, de a két év múlva várható igényeinket is képes lesz kielégíteni. Ha a bevezető vállalja a meglévő adataink betöltését (annak a támogatását), az nagyon komoly előny. Ha esetleg a folyamataink átalakításában is képes segíteni, azzal hosszú távon biztosan jelentős hatékonyság növekedéshez juthatunk. Feltétlen nézzük meg a dokumentáltsági szintet, és kérdezzünk rá a továbbfejlesztési tervekre.
Fontos tehát
- a szoftver funkcionális és technológiai alkalmassága, várható fejlesztési irányai
- a bevezető cég hozzáértése és korrektsége
- az ügyfél felkészültsége (vagy alkalmassága), a mellékelt szakértői cikk alapján pl. a következők szerint
- Vezetői kultúra minősége - Leadership quality (LQ)
- Folyamatok minősége - Process quality (PQ)
- Adatok minősége - Data quality (DQ)
- Projekt kultúra minősége (PCQ)
Ahogy látszik, fontos ismerni a kapcsolódó szoftverkínálatot, de legalább annyira fontos, hogy átlássuk az elvégzendő feladatot, és képesek legyünk a folyamatainkat úgy átalakítani, hogy azok -testreszabott szoftver támogatással a lehető legkevesebb élőmunkával tegyék lehetővé a legnagyobb átláthatóságot, a hatékony flottaüzemeltetést. Igazából ehhez akarunk ezzel a cikkel, illetve a Flottaokosan a fórumon segítséget adni, elmondva azt is, hogy „legjobb szoftver” nincs. Csak sikeres és sikertelen bevezetések vannak, a sikerhez viszont kell három, vagy akár több „apróság”;
- A feladat ellátását magas szinten támogatni képes (de nem feltétlen a legdrágább, sokkal inkább a feladathoz illeszkedő szoftver
- Olyan ügyfél, aki tudja, mit akar, nem csodát vár, hanem a bevezetővel együttműködve, operatívan részt vesz a bevezetésben, elfogadva, hogy a húsz évvel ezelőtt még jó folyamatait a megváltozott körülményekhez, sőt, a támogató szoftverhez is illesztenie kell,
- Olyan bevezető, aki nem mindenáron a saját portékáját akarja lenyomni az ügyfél torkán, hanem megrendelője valós problémáira keresi az ideális megoldást.
- És van egy negyedik is, amire a cégek nem nagyon szeretnek költeni, ezt elmulasztva viszont a bevezetés gyakran elhúzódik, megdrágul, vagy féllábasra sikerül. (Itt csak kommunikáció kérdése, ezt minek tekintjük, de ami drágább lett, lassabban készült el, és nem is old meg mindent, ami célkitűzés volt, az ugyan félmegoldás lehet, de siker aligha). Szóval a szükségesnél sokkal ritkábban alkalmazott plusz, az nem más, mint a független tanácsadó igénybevétele. Olyané, akinek sokoldalú bevezetési tapasztalatai vannak, és aki nem adott szoftver eladásában, hanem az ügyfél problémájának a megoldásában érdekelt.
BG