Ezekkel az autókkal lehet sok benzint megspórolni

Odáig ért a konnektorról tölthető akkus hibridek fejlődése, hogy több márkánál is háromjegyű hatótávértékeket ad ki a szabványos ciklusban végzett mérés. Összegyűjtöttük a legnagyobb hatótávú plug-in hibrideket.

Nagyjából egy évtizede vannak velünk konnektorról tölthető akkumulátoros hibrid szériaautók. Időközben az MG EHS-től a Bentley Bentaygáig nagyon sokféle modellből született külső töltésű akkumulátoros hibrid. A kezdetben 15-25 kilométeres hatótáv az akkukapacitás növelésével és a cellák fejlődésével szépen nőtt, ma már nem utópia 100 kilométeres valós elektromos hatótávú autót vásárolni. A konnektoros hibridek közül a WLTP-mérés szerint a legjobb hatótávot ígérő autókról szól ez a cikk.
 

Ezek az autók a mindennapos utak legeslegnagyobb részét képesek elektromos hajtással, belső égésű motorjuk nélkül megtenni, de hosszabb utazáskor nem viselkednek villanyautóként. Tehát nem kárhoztatják gazdájukat akkutöltésre, ami tankoláshoz képest akkor is lassú és időigényes, ha az útvonalon épp van egyenáramú villámtöltő, épp nem foglalt, épp kellően lemerült és megfelelő hőmérsékletű akkuval érünk oda és nincs valami gond, ami épp akkor és épp azt a töltőt teszi használhatatlanná számunkra, amit kinéztünk.

 

Árammal, 100 km felett

Saját gyűjtésen alapuló cikkünkben nem állítunk fel abszolút sorrendet a hatótáv alapján, mert épp a kiemelkedő elektromos hatótávú plug-in hibridek egy része nincs is piacon Magyarországon. Így a 476 lóerős hajtásrendszerű WEY Coffee 01 hiába menne el gyári adatai szerint 140 kilométert két külső töltés között, az 5,0 mp alatt 100-ra gyorsuló 235 km/órával nyomulni képes SUV nem kapható itthon, csak tőlünk nyugatabbra.

Gyártója szerint a 476 lóerős hajtásrendszerű WEY Coffee 01 140 kilométert menne el két külső töltés között

 

Távol van a magyar piactól, így kimarad az áttekintésből a Karma GS-6 is, amely inkább benzinmotorú hatótávnövelős villanyautó, semmint konnektorról tölthető akkus hibrid. Az 1,5 literes, sorhármas benzines csak áramot fejleszt a 400 kW (536 LE) összteljesítményű két villanymotornak, amelyek nyomatékvektorálással hajtják a hátsó kerekeket.

Ráadásul itt a WLTP-adat is hiányzik, de érdekessége miatt álljon itt erről az autóról, hogy lopakodó (stealth) üzemmódba kapcsolva a gyártó szerint 80 mérföld az elektromos hatótávja a 28 kilowattórás akkucsomaggal, ami 128 km.

 

Határ volt a 75 km

De vissza Magyarországra, ahol éveken át a plug-in hibrid Toyota RAV4 és testvérmodellje, a Suzuki Across adta magát, ha igazán nagy hatótávú konnektoros hibridet kellett említenünk. 75 km hatótávval ma is jól állnak, és ezek is csak bő büdzsével jönnek szóba autóvásárláskor, mert az Across az egymilliós kedvezménnyel is 24 570 000 forintról indul.

75 km hatótávval ma is jól áll a Suzuki Across és eredetije, a plug-in hibrid RAV4

 

Nagyon sok márka kínál konnektorról tölthető akkus hibrideket, de a legtöbben megállnak 10-12 kilowattórás akkunál, mert költségalapon jobb kompromisszumnak tartják a nagyjából 45-60 km szabványos hatótávú zöld rendszámos hibrideket.

A prémiummárkák egy része azonban ráfeküdt a konnektorról tölthető akkus hibridek elektromos hatótávnövelésére és az első Nissan LEAF-ét meghaladó akkukapacitással gyártja plug-in autói egy részét. A nagyobb akkuval a mindennapokban sokkal több utat tehetnek meg ezek az autók helyi emisszió nélkül és csendben, autópályán pedig a súlytöbblet nem ront sokat a valós fogyasztáson, mert ott a légellenállás a fő menetellenállás.

 

 

Nagyobb akkuk, mint a korábbi villanyautókban

Jelenleg három autógyártó kínál igazán kiemelkedő hatótávú konnektoros hibrideket hazánkban, ábécérendben a BMW, a Mercedes-Benz és a Range Rover.

2695 kilós a Range Rover P460e AWD PHEV SE. Átgázol 90 centis vízen és 5,7 mp alatt gyorsul 100-ig. WLTP-szerinti elektromos hatótávja 119 km

 

A Range Rover P460e AWD PHEV SE nevének hosszúsága egy spanyol nemest idéz, és ehhez illik a hatótávolsága is. A bruttó 38,2, nettó 30,0 kilowattórás, egyenáramról gyorstölthető akkumulátorral 119 kilométert tehet meg a WLTP-mérés alapján, városi forgalomban akár ennél többet is.

Ez egészen hatalmas távolság, akár más márkák PHEV-autóihoz mérjük, akár házon belüli modellekkel vetjük össze. A Velar P400e a 404 lóerős hajtásrendszerrel a WLTP-mérés szerint 51 kilométernyire jut, a háromhengeres benzinest kapó Discovery Sportban 47 km a plug-in hibridek gyári adata.

A 460 lóerős hajtásrendszer benzines tagja az új fejlesztésű sorhatos motor. A nemes brit terepjáró hasmagassága 7,5 centivel megemelhető, a légrugózásnak hála a plug-in Range Rover arisztokratikus rezzenéstelenséggel gázol át 90 centis vízen vagy gyorsul 5,7 mp alatt 100-ig és innen még tovább 225 km/óráig. A 2695 kilós státusszimbólum mögé 3000 kg-os fékezett utánfutót akaszthatunk, ha jogosítványunk engedi a teljes terheléssel 6840 kilogrammos járműszerelvény vezetését.

 

 

Erős szereplő a Range Rover

Hasonlóan jól áll a konnektoros hibridek között a Range Rover Sport. A csúcsmodellnél kisebb méretű, sportosabbnak ígért típusban 50 kW az egyenáramú (DC) töltés felső határa a 460 lóerős SUV esetében. A Range Rover Sport hatótávígérete 96 km a kombinált ciklusban. Ez több mint a duplája annak a 43 kilométernek, amit a Defender tud a négyhengeres, kétliteres turbós benzinesre épülő és 404 lóerő összteljesítményű plug-in hibridrendszerrel.

160 kW vagy 218 lóerős hajtó villanymotor, sorhatos benzineshez kapcsolódik. A Range Rover Sport akkuja is villámtölthető egyenáramon

 

Akkumulátorának teljes újratöltése váltakozó áramról mintegy öt óra alatt lehetséges, a fedélzeti AC-töltőberendezés 7 kW-tal engedi tölteni a nettó 30 kilowattórás akkut. A 3,0 literes, soros hathengeres benzineshez itt 160 kW vagy 218 lóerős hajtó villanymotor csatlakozik. A gyorsulás 100-ra 5,5 mp, a végsebesség 225 km/óra. A 38,2 kilowattórás bruttó kapacitás jóval nagyobb, mint az első Nissan LEAF-é, a japán villanyautó 24 kilowattórás teleppel indult, ami 2015-ben 30 kWh-ra bővült.

A nevében a sport szót viselő Range Rover Sport vezethetőségét a négykerék-kormányzás 11 méteren belüli fordulókörrel javítja. Ennek terepen is hasznát vesszük, ahol a „nagy” Range Rover 900 milliméteres gázlómélységét tudja és nem vall szégyent a Terrain Response rendszer hét talajtípushoz igazítható működésével sem.

A márka kisebb autóiban is tisztességes akkukapacitás van, a zöld rendszámos Evoque 68 km-t tehet meg külső töltés nélkül. A 2082 kilóról induló SUV 7,2 mp alatt gyorsul 100-ra, 269 lóerő a rendszerteljesítménye és 540 Nm nyomatékmaximuma.

 

Legkésőbb 76-81 km után életre kel a pusztítóan erős V8 a gonosz XM-ben

 

 

X5: féláron az XM előtt

Többnyire a BMW a 12,0 kilowattórás bruttó és 10,5 kWh-s nettó kapacitású akkukat teszi hátsó- vagy összkerékhajtású konnektoros hibridjeibe, amiből a 3-asban 47-60, az 530e kombiban 51-57 km hatótáv jön ki a WLTP-mérés szerint.

Újabb generációs plug-in hibridjei viszont jóval többet nyújtanak ennél. Nettó 14,2, bruttó 16,3 kilowattórás akkujával a 225e xDrive Active Tourer, a márka ötüléses egyterűje 83-92 km hatótávra képes, amikor csak a 80 kW-os vagy 109 lóerős elektromotorja hajtja.

Nettó 14,2 kilowattórás akkujával az ötüléses egyterű 83-92 km hatótávra képes

 

Házon belül az ötüléses egyterű a vele azonos technikájú plug-in X1-est (76-88 km) és a 45 170 000 forintról induló 750e xDrive Limousine hatótávját is veri, mert a 489 lóerős hajtásrendszer elektromos részét használva az új 7-es 76-80 km alatt meríti le nettó 17,6 kilowattórás nagyfeszültségű akkumulátorát.

A márka kínálatában a zöld rendszámos X5 jut a legmesszebb sorhatos benzines motorja nélkül. Az XM-ben is bevetett, 197 lóerős hajtó villamos géppel és a bruttó 29,5, nettó 25,7 kilowattórás akkumulátor energiatartalmával 94-110 kilométert tehet meg. A 489 lóerős rendszerteljesítményű, 4,8 mp alatt 100-ra gyorsuló terepjáró ára sem mindennapi: 37 700 000 forintról indul.

De mivel az XM-be sem jut nagyobb akku, a 71 640 000 forintról rajtoló agresszorban legkésőbb 76-81 km után életre kel a pusztítóan erős V8.

Egyenáramú gyorstöltés nincs a BMW-nél, de az 50e xDrive WLTP-hatótávja 94-110 km árammal

 
Sajnos a BMW nem ad egyenáramú gyorstöltést konnektoros hibridjeihez, mert álláspontjuk szerint ez felesleges. Otthon vagy az irodában a fali töltőről a 7,4 kilowattos AC-töltéssel úgyis feltölt az akku öt órán beül, hosszabb utakon pedig a benzinessel haladnak a vevőik – mondják ők. Kár, hogy az ügyfeleiknek nem jut több utazási opció az egyenáramú töltési lehetőséggel.

 

 

DC-gyorstöltés a Mercedesekben

Ezzel szemben 55 kilowattos egyenáramú gyorstöltést kínálnak a frissebb plug-in Mercedesek, köztük a C-osztály vagy az idén leváltott GLC. A márka konnektoros hibridjeinek az is egy különlegessége, hogy a négyhengeres benzinesen kívül a sornégyes dízelmotorral is társítható a nagy akkus hibrid hajtásrendszer a C-osztályban, a GLC-ben és a GLE-ben is. Ráadásul a zöld rendszámos hibridekben részben a hátsó és az összkerékhajtás között is választhatunk.ől.

Óriási hatótávot és 55 kilowattos egyenáramú gyorstöltést kínálnak a frissebb plug-in Mercedesek, köztük a C-osztály vagy az idén leváltott GLC is

 

Házon belül a dízel C 300de hatótávja 100-114 km, a kicsit könnyebb és erősebb belső égésű motorral a benzines C 300e adata 102-116 km. Mindkét típus 55 kW-os maximummal tölthető egyenáramról és a konnektoros hibridek között kiemelkedő 11 kW-tal váltóáramról. A plug-in GLC kupéról nemrég írtunk tesztet, az autó közúti valós hatótávja szűken, de háromjegyű volt, míg a szabványos mérés eredménye a GLC Coupé 400e esetében 119-130 km.

A zöld rendszámos GLE maximuma dízel és benzines belső égésű motorral is 105 km. A GLE-hez hasonlóan 60 kilowattos villámtöltésre képes S-osztályban a 450e 98-117, az 510 lóerős rendszerteljesítményű S 580e még kicsit többet, 99-118 km-t tehet meg árammal. De azt is hozzá kell tenni, hogy az S-ben a nagy akkucsomag mindössze 350 literes csomagteret hagy meg, ami csalódást kelt egy ennyire terebélyes luxusautótól. A BMW ezt jobban megoldotta a 7-esben.

510 lóerő az S 580e rendszerteljesítménye, 99-118 km-t tehet meg nagyfeszültségű akkuja energiatartalmával

 

Hatótávugrás előtt a VW konszern

Nagyot lép előre a Volkswagen is, ha piacra dobja új generációs konnektoros hibridjeit. Egyelőre az embargók miatt csak a B9-es Passatról írhatunk részleteket, de a műszaki rokonság miatt a következő Tiguanban és az új Škoda Superbben is hasonlóra számíthatunk.

Prizmatikus, tehát szögletes nikkel-mangán-kobalt akkucellákból áll a folyadékhűtéses akkucsomag és nettó 19,7 kilowattóra a kapacitása. Az új Volkswagen Passatban a hajtásrendszer nyomatékcsúcsa 350, illetve 400 Nm, csúcsteljesítménye 150 kW vagy 204 lóerő, illetve 200 kW vagy 272 lóerő.

Nettó 19,7 kilowattórás akkujával az új Passat 100 km feletti távra lehet képest az 1,5 TSI nélkül 

 

A különbség a benzines motor, az 1,5 TSI hangolásán múlik, a villamos gép azonos és mindkettő az első kerekeket hajtja a hatfokozatú, dupla kuplungos sebességváltóval. A VW-konszern továbbfejlesztett plug-in hibridjei valamikor jövő év közepén jelenhetnek meg az új autókkal Magyarországon.
 

 

 

Képek és cikk forrása: vezess.hu

 

Hasonló cikkek

Mikor cseréljük le autóinkon a nyári abroncsokat a télire?

Mikor cseréljük le autóinkon a nyári abroncsokat a télire?

Tovább olvasom »
Használt ruhából készül az új Skoda

Használt ruhából készül az új Skoda

Tovább olvasom »
Autópálya matrica: nyakunkon a határidő

Autópálya matrica: nyakunkon a határidő

Tovább olvasom »
Megéri benzinnel termelni áramot?

Megéri benzinnel termelni áramot?

Tovább olvasom »
Masszív átalakulás zajlik a budapesti autózásban – Innen már nincs visszaút?

Masszív átalakulás zajlik a budapesti autózásban – Innen már nincs visszaút?

Tovább olvasom »