Kép: https://www.autonavigator.hu/
Magyarországon az időjárás-, a csapadék- és a hőmérséklet függvényében szokták meghatározni a gumiváltás időpontját, persze sokan igyekszenek minél tovább húzni a cserét, azonban ez hosszú távon nem költséghatékony. Általában a 7 fokos szabály szokta meghatározni a magyar autósok körében azt, hogy mikor érkezik el a téli gumiabroncs ideje. 7 Celsius-fok alatt már szükséges, hogy autóinkra feltetessük a téli papucsokat, ami általánosan az októbertől áprilisig terjedő időszakra korlátozódik.
A téli gumi és a nyári gumi jelentősen különbözik egymástól. Hiszen amíg a téli gumit hideg-, csapadékos időre tervezték, addig a nyári gumit melegre. A téli gumik árkai sokkal jobban tudják elvezetni a csapadékot, mert erre vannak tervezve. Emellett pedig a gumik anyagösszetételében is jelentős a különbség. A téli gumi ugyanis olyan adalékot tartalmaz, amely segíti abban, hogy a gumi hidegben is lágy állagú maradjon, hozzásegítve használóját a biztonságos vezetéshez. A téli gumi futófelületén található lamellák optimális teljesítményt biztosítanak a télies utakon. Téli időben, télies utakon a téli gumi jobb tapadást nyújt.
Az abroncs gumikeveréke 7°C alatti, hideg időben is kellően rugalmas marad, a futó speciális kiképzése, a profilmélység és a gumiblokkok kialakítása szintén a jobb tapadást segíti. Nedves-, havas és jeges útszakaszokon a téli abroncs vonóereje, úttartása és fékhatása jobb. A nyári gumik esetében 2,5-3 mm a biztonságos profilmélység, míg a téli guminak minimum 4 mm-esnek kell lennie. A megfelelő profilmélység a vízelvezetés miatt szükséges, így akadályozhatjuk meg az aquaplanninget. A téli abroncs speciális jelöléssel rendelkezik: oldalfalán M+S és/vagy 3PMSF jelölés tanálható. A 3PMSF jelöléssel rendelkező négyévszakos gumi egész évben a járművén hagyhatja, az ilyen abroncsot nem szükséges téli abroncsra cserélni a hideg idő beálltával, habár ezek gyakran túlzó elnevezések. A legtöbb eredeti felszerelésű (OE) abroncs sem biztosít megfelelő téli tapadást. A „négyévszakos abroncsok” gyakran túlzó elnevezés. A legtöbb eredeti felszerelésű (OE) abroncs sem biztosít megfelelő téli tapadást.
Számos okot tudunk felsorakoztatni tehát a téli gumiabroncsok mellett, amelyek bizonyítják biztonságunkat autóvezetés közben az utakon. A téli időszakos normál gépjárműteljesítmény fenntartásához (kanyarodás, fékezés) - és a jobb vezethetőséghez egyértelműen hozzájárulnak a téli gumik, hiszen ezeket kifejezetten erre a célra tervezték.
Halhattunk már felidézni vezetési élményeket, amikor kiélezett szituáció adódott – amikor a tapadás lényegében hiányzott és a fékpedál minden egyes érintése az ABS beavatkozást váltotta ki csekély hatékonysággal. A téli abroncsokkal igazi téli vezetési magabiztosság tapasztalható és megőrizhető a jármű feletti uralom még az alattomos útviszonyok között is.
A téli gumi ugyanabba a kategóriába tartozik, mint a hárompontos biztonsági övek, a gyerekülések, a légzsákok, a blokkolásgátló fékek (ABS) és az összes többi szabványos járműbiztonsági berendezés.
A téli gumik nem csak az autórajongók, vagy gumiabroncs szakértők számára valók. Miután egyszer használt téli gumiabroncsokat, nem fog többet gondolkodni azon, hogy felszereltesse-e hideg időben. A téli abroncsok ősszel történő cseréje éves rutinná fog válni, amelyet örömmel fog vállalni a téli vezetési előnyökért cserébe.
Forrás: https://www.tirebuyer.com/education/top-ten-reasons-you-need-winter-tires